Publiek steeds vaker mede nieuwsmaker

10 augustus 2003, 18:04

Op internet kan het publiek worden betrokken bij het maken van het nieuws. Dat heeft in het verleden nogal eens tot rampen geleid, want onder het publiek bevinden zich velen die uiterst geloofwaardig en deskundig overkomen, maar toch kippen zonder koppen zijn.

Toch maakt de belangrijkste nieuwssite van Zuid Korea, de OhmyNews (2 miljoen bezoekers per dag) gebruik van zo’n 26.000 “burgerjournalisten”. En een krant in Amerika is in juli begonnen met een FireLog, een verzameling reacties van burgers over bosbranden. De publieke fotolog van de BBC was al een tijdje bekend. Nu beginnen de initiatiefnemers achter de communitysites Metafilter en Kuro5hin een onafhankelijke site over de Amerikaanse presidentsverkiezingen van volgend jaar. Het publiek kan zelf artikelen plaatsen en aanpassen. De site bevat straks onder meer een afdeling voor weblogberichten over dagelijke gebeurtenissen, en een voor mobiele en andere digitale foto’s, audio- en videoclips en transcripties van interviews.

Bron:

http://www.internetjournalist.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief