Producenten bezinnen zich
De U.S. Health and Human Services heeft afgelopen week de Dietary Guidelines for Americans 2005 gepubliceerd. Sinds 1980 worden er elke 5 jaar richtlijnen gegeven ten aanzien van de voeding. Het geheel bestaat dit keer uit 41 aanbevelingen, 18 specifiek gericht op kinderen en ouderen.
Als reactie hierop stopt de Amerikaanse producent Kraft, ??n van werelds grootste voedselleveranciers, met het adverteren gericht op jongeren onder de 12 jaar voor minder gezonde producten.
Kraft zal een ‘Sensible Solution flag’ afdrukken op artikelen die beter passen in een gezond dieet. Voor deze producten zal het adverteren gewoon doorgaan en is er inmiddels een website geopend. Al eerder stopte Kraft met marketingactiviteiten op scholen en werden specifieke eisen gesteld aan de producten die in vending machines van scholen kwam.
PepsiCo reageert op vergelijkbare wijze op deze trend met de Smart Spot en ook Coca-Cola past haar verpakkingen aan om aan te geven welke producten gezonder zijn. Zelfs McDonalds kan niet achterblijven.
Door de guidelines zijn producten die passen in een gebalanceerd dieet nog meer ‘hot’ geworden. Gezien deze ontwikkelingen vraag ik mij af hoe lang het nog duurt voordat er ook op de Mars-candybar staat dat ‘het eten van dit product in grote aantallen schadelijk kan zijn voor uw gezondheid’.
Overigens biedt deze ontwikkeling ook kansen; In de supermarkt even de barcode scannen van een product om vervolgens online even te checken of het geheel wel zo gezond is.