Procter & Gamble en Unilever waren in 2002 wereldwijd grootste adverteerders
In 2002 besteedden de 100 grootste adverteerders wereldwijd 74,2 miljard dollar aan reclame, 7,1% meer dan in 2001. De bedrijven met de hoogste reclamebestedingen waren Procter & Gamble met 4,5 miljard dollar en Unilever met 3,3 miljard.
De verdere top 25: General Motors, Toyota, Ford, Time Warner, DaimlerChrysler, L”Oreal, Nestle, Sony, Johnson & Johnson, Walt Disney, Altria Group, Honda, Volkswagen, Nissan, Coca-Cola, McDonald”s, Videndi Universal, GlaxoSmithKline, PepsiCo, Pfizer, Peugeot Citroen, Mars en Viacom. Heineken neemt de 88ste plaats in en Philips de 97ste. Unilever verdreef in 2002 General Motors van de tweede plaats door een stijging van de media-uitgaven van 19,2%. Unilever telde 14 merken met elk een omzet van 1 miljard euro of meer. Behalve Procter & Gamble, Unilever en General Motors overstegen de mediabestedingen van geen van de top 100 bedrijven de 3 miljard dollar. De Amerikaanse bedrijven in de top 100 gaven 37,3 miljard dollar uit aan reclame, de helft van het totaal en 7% meer dan in 2001. De media-uitgaven in Europa bedroegen 23,1 miljard dollar, een stijging van 12,2%.
Bron:
Advertising Age
Via:
Communicatienieuws