Prijsinflatie: Angst, frustratie, forse besparingen en switch naar huismerken

Prijsinflatie onderzoek DVJ: Nederlanders besparen op leuke dingen, boodschappen, eten bestellen, en gaan komend halfjaar nog meer switchen naar huismerken.

14 november 2022, 11:03 703 x gelezen

Nederlanders ervaren angst en frustratie rond de prijsstijgingen. De Nederlandse consument was vier maanden geleden nog redelijk ontspannen, maar in de vervolgstudie voelen consumenten angst en frustratie en beïnvloedt prijsinflatie ook hun relaties met vrienden en familie.

De eerdere prijsinflatie studie van DVJ (juni 2022) gaf inzicht in de emotionele impact en het veranderende consumentengedrag. Om de impact op de huidige situatie beter te begrijpen, is vervolgonderzoek gedaan onder 3.337 consumenten in zes Europese landen: Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Zweden, Noorwegen en Denemarken. Onder Nederlanders heerst een gevoel van angst en frustratie. Naast impact op hun financiële situatie, beïnvloedt de prijsinflatie ook hun mentale gezondheid en relaties.

Angst, boosheid en frustratie

Consumenten zijn, zo melden de DVJ-onderzoekers in het persbericht van vandaag, “emotioneel compleet overdonderd door de huidige prijsinflatie. Waren Nederlandse consumenten vier maanden geleden nog redelijk relaxt ten aanzien van prijsinflatie, het beïnvloedt nu hun dagelijkse leven, financiële situatie en mentale gezondheid.” 18% van de Nederlanders en Britten voelt zich slachtoffer van de crisis, dat is iets minder dan de Duitsers en Zweden (22%). Dit is in lijn met de inflatiecijfers.

Nederlanders besparen vooral meer op leuke dingen

Bijna 60% van de Nederlanders ervaart de invloed van de prijsinflatie op hun persoonlijke financiële situatie en past uitgaven noodgedwongen aan, 14% ervaart ernstige financiële problemen. Nederlanders zijn vooral “vrijetijdsspaarders”, zij bezuinigen nu meer op leuke dingen zoals uitjes, vakanties en sociale activiteiten door vooral minder vaak weg te gaan of tripjes uit te stellen.

De inflatie treft alle inkomensgroepen in gelijke mate, hoewel de lagere inkomensgroepen er meer onder lijden. De meeste slimme, pragmatische en vrijetijdsspaarders zijn ouder dan 55 jaar, terwijl de jongere generatie wordt getroffen in hun sociale leven en het als grootste uitdaging ziet om te bezuinigen op verzekeringen en wonen.

Waarop besparen we het komende halfjaar?

Veruit de gemakkelijkste en meest waarschijnlijke categorie waarop de komende zes maanden nog meer bezuinigd zal worden, is het bestellen van eten. Dit geldt voor alle landen uit het onderzoek. 31% van de Nederlanders geeft aan daar minder aan uit te gaan geven en noemt dit de nummer 1 om op te besparen.

Proberen te bezuinigen op gas, water of elektriciteit staat bij Nederlanders en Denen hoog op het verlanglijstje. In de top 4 van geplande besparingen van Nederlandse consumenten staat op nummer 3 het terugdringen van uitgaven aan boodschappen. Nederlanders denken dit te gaan doen door:

  • Over te stappen op huismerken (58%)
  • Kiezen voor goedkopere alternatieven, prijsaanbiedingen te vergelijken en te besparen op luxeproducten (55%)
  • Letten op reclames (54%)
  • Minder kleding/schoenen/accessoires te gaan kopen of aankopen uit te stellen (42%)

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder 3.337 personen van 18 jaar en ouder in Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Noorwegen en Zweden. Dit aantal is nationaal representatief. Er is gebruik gemaakt van een representatieve steekproef naar geslacht en leeftijd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!