Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 – Laura Hoogland, founder van Bakers & Bananas

Hoe bouw je een foodmerk dat wereldwijd voedselverspilling tegengaat én een nieuwe categorie creëert? In de negende aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Laura Hoogland, founder en CEO van Bakers & Bananas en van de zero-waste bananenpureerfabriek The Banana Factory.

9 december 2025, 13:35 98 x gelezen

Hoogland gaf op haar 26ste een veelbelovende reclamecarrière op om haar eigen missie te volgen. Die vond ze toen ze ontdekte dat bananen niet alleen het meest gegeten, maar ook het meest verspilde product ter wereld zijn. ‘Als ik niet van begin af aan wist dat ik zó veel bananen zou kunnen redden, was ik mijn bedrijf nooit begonnen. Het moest iets groots en ambitieus zijn, dat past bij wie ik ben’, vertelt ze in de podcast.

Met inmiddels 13 miljoen geredde bananen op de teller staat Bakers & Bananas aan de vooravond van een nieuwe fase. Hoogland mikt op explosieve groei: ‘We maken plannen om 200 miljoen bananen per jaar te redden. We hebben zoveel potentie; we kunnen net zo’n gevestigde naam worden als Oatly of Tony’s Chocolonely.’

Toch is het pad niet zonder strijd. Hoogland richt haar pijlen op een systeem waarin marge en commercie zwaarder wegen dan duurzaamheid. ‘Het is goedkoper om een banaan te vernietigen dan te importeren. Wij zijn misschien een druppel, maar we maken die kring zo groot mogelijk. “Nee” bestaat niet voor mij.’ Ze benadrukt het belang van haar team. ‘It takes a village. Dit bedrijf is niet alleen mijn droom, het is ónze droom!’

The Next Tony wordt mede mogelijk gemaakt door MarketingTribune en Marketingfacts. De aflevering met Laura Hoogland is nu te beluisteren.

De vorige aflevering kan je hier beluisteren
Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!