Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 – Laura Hoogland, founder van Bakers & Bananas
Hoe bouw je een foodmerk dat wereldwijd voedselverspilling tegengaat én een nieuwe categorie creëert? In de negende aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Laura Hoogland, founder en CEO van Bakers & Bananas en van de zero-waste bananenpureerfabriek The Banana Factory.
Hoogland gaf op haar 26ste een veelbelovende reclamecarrière op om haar eigen missie te volgen. Die vond ze toen ze ontdekte dat bananen niet alleen het meest gegeten, maar ook het meest verspilde product ter wereld zijn. ‘Als ik niet van begin af aan wist dat ik zó veel bananen zou kunnen redden, was ik mijn bedrijf nooit begonnen. Het moest iets groots en ambitieus zijn, dat past bij wie ik ben’, vertelt ze in de podcast.
Met inmiddels 13 miljoen geredde bananen op de teller staat Bakers & Bananas aan de vooravond van een nieuwe fase. Hoogland mikt op explosieve groei: ‘We maken plannen om 200 miljoen bananen per jaar te redden. We hebben zoveel potentie; we kunnen net zo’n gevestigde naam worden als Oatly of Tony’s Chocolonely.’
Toch is het pad niet zonder strijd. Hoogland richt haar pijlen op een systeem waarin marge en commercie zwaarder wegen dan duurzaamheid. ‘Het is goedkoper om een banaan te vernietigen dan te importeren. Wij zijn misschien een druppel, maar we maken die kring zo groot mogelijk. “Nee” bestaat niet voor mij.’ Ze benadrukt het belang van haar team. ‘It takes a village. Dit bedrijf is niet alleen mijn droom, het is ónze droom!’
The Next Tony wordt mede mogelijk gemaakt door MarketingTribune en Marketingfacts. De aflevering met Laura Hoogland is nu te beluisteren.
De vorige aflevering kan je hier beluisteren
Plaats reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.