(Podcast) Welk geluid maakt een naam? Met Niels de Jonge
Deze keer een aflevering met… geluid. Ik ontmoette een bijzondere zielsverwant. Ook iemand die weet hoe het is om in een niche te werken en voor grote merken de juiste toon te vinden. In dit geval het geluid van een merk!
Niels de Jong is een van de oprichters van TAMBR heeft een wel heel bijzondere route gereden. Van gesjeesde rechtenstudent naar concertpianist. Van reclamebureau naar muziekbedrijf. Zo werkte hij bij ING maar ook bij Massive Music. En dan nu opererend in specialisme dat net zo belangrijk is als de naam: het geluid van de naam. Ook wel sonic branding, sound design of … genoemd.
TAMBR en dus Niels werken niet met de kleinsten van deze wereld. Vanuit Rotterdam servicen ze opdrachtgevers als Afas, Auping, Vivera en Fairtrade. Het gaat hard en met een reden. Audio neemt een steeds belangrijker plek in in onze wereld. Denk maar aan de vele kanalen die we tot ons nemen, online video, podcasts en voice assistants. Allemaal plekken waar het geluid van je merk steeds belangrijker wordt.
Niels neemt je in sneltreinvaart mee door zijn wereld. Je krijgt antwoorden op de vragen:
- Waarom is geluid zo belangrijk voor je merk?
- Waarom herkennen we het geluid van UNOX wel en Dr. Oetker niet?
- Wat vergeten we vaak als we aan muziek denken?
- Waarom lijken sommige merken zoveel op elkaar in geluid (en welke juist niet)?
- Hoe luister je naar muziek en hoe vertaal je dat naar woorden?
- En natuurlijk, waar komt die naam TAMBR nou vandaan?
Veel luisterplezier.