Podcast: Tim Zuidgeest over neuromarketing en beïnvloeding van consumenten
Waarschuwing: reclame heeft vaak een negatief effect op sales. Consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest (Unravel) doet onderzoek naar reclame-effect en vertelt erover in de podcast-serie De Namarama Show van copywriter en naamexpert Floris Hülsmann. Deze serie belicht de wereld van marketing, reclame en ondernemerschap. “Consumenten zeggen vaak iets anders dan ze doen.”
Een gesprek met Tim Zuidgeest, de enthousiaste co-founder van neuromarketing-bedrijf ST&T, dat net de naam heeft gewijzigd naar Unravel. Daar wordt onderzoek gedaan voor grote namen als Albert Heijn, Madame Tussauds en Nutricia. Reclame heeft vaak een veel negatiever effect op sales dan we denken, soms zelfs wel -16 procent.
Zuidgeest doet een boekje open over de geheimen van ons brein. Hoe we vaak iets anders zeggen dan we doen. En hoe je je commercials, maar ook je website, met een paar eenvoudige aanpassingen al veel beter kan laten scoren. En wat voor invloed hebben de letters die je in je naam gebruikt? Heel veel. Bepaalde klinkers vinden we klein klinken, andere klinkers groot. Daardoor kijk je misschien opeens heel anders naar je bedrijfsnaam.
“Reclame heeft vaak een veel negatiever effect op sales dan we denken”
Ook spreken we over de recente move naar klanten in New York. Daar gaf Unravel het bekende museum Madame Tussauds waardevolle tips voor een subtiele wijziging bij de kassa (en een nieuwe productnaam) die 600.000 dollar per jaar extra gaat opleveren. En natuurlijk: waarom een nieuwe naam voor ST&T?
Podcasting neemt de laatste tijd een hoge vlucht. Daarom belicht Marketingfacts een aantal nieuwe podcasts die interessant zijn voor marketeers.