Podcast over Recht

23 september 2021, 09:00

Hoe podcasts een effectieve aanvulling op contentmarketing werden voor advocaten- en notariskantoor KienhuisHoving

Als een marketingmiddel vanuit de organisatie ontstaat, dan kun je dat als marketeer alleen maar toejuichen. Dat deed marketingmanager Fokkelien Boorsma van advocaten- en notariskantoor KienhuisHoving dan ook, toen advocaten het initiatief namen voor een podcast. Deze blog illustreert dat echt ieder product interessant genoeg is voor een podcast. KienhuisHoving slaagt er zelfs in een podcastevent op te zetten rondom juridische onderwerpen. In aanloop naar het NIMA Regio Oost-event over ‘De waarde van Podcasts’ vertelt Fokkelien Boorsma in dit vraaggesprek hoe je een podcast start, collega’s betrekt en ook luisteraars krijgt.

Een podcast, hoe kwam je van idee tot uitvoering?

“Tom Profijt, advocaat bij KienhuisHoving, is de initiatiefnemer. Samen met hem en drie andere jonge advocaten zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden. We deden een investering in apparatuur van 1.100 euro en we zijn om tafel gegaan met Klemtoon Media. De totale investering is ongeveer 5.000 euro geweest. Klemtoon Media heeft ons tips gegeven bij de opbouw van een podcast. Welke structuur je het beste kunt aanhouden, bijvoorbeeld, maar ook dat het slim is om een aantal podcasts vooruit op te nemen. Ook het benoemen van bepaalde mijlpalen in de media was een tip van hen. We vinden het belangrijk dat het inhoudelijk goed is, zonder dat het saai wordt. Het moest toegankelijk zijn voor iedereen die iets over recht wil weten.”

Fokkelien Boorsma en Tom Profijt vertellen op woensdag 6 oktober tijdens een event van NIMA Regio Oost over de waarde van podcasts voor hun organisatie en de relatie met hun klanten. Meer weten of aanmelden?

Maar ‘recht’ is een breed onderwerp, hoe kies je de onderwerpen?

“We maken de podcasts voor onze klanten. Het zijn altijd juridisch inhoudelijk podcasts. De ene keer snijden we een HR-onderwerp aan, een andere keer gaat het over privacy. We hebben het ook gehad over bedrijfsovernames. Dat zijn uiteenlopende thema’s. We hebben daarom overwogen om subpodcasts te gaan doen. Maar het één sluit het ander niet uit: een ondernemer vindt ondernemingsrecht interessant, maar heeft ook te maken met arbeidsrecht. Om het intern te laten leven willen we alle collega’s erbij betrekken.”

Waarom zijn die podcasts zo belangrijk voor jullie?

“We willen een modern en laagdrempelig kantoor blijven. Iedereen die bij ons binnenkomt zegt: “Wat zijn jullie benaderbaar. Wat is het hier informeel!” Dat willen we ook graag zijn én uitstralen. Die toon en omgang kun je in een podcast naar voren laten komen. We delen graag kennis door blogs, columns en wetenschappelijke artikelen. We organiseren veel events voor onze klanten. Podcasts zijn daarbij een mooie aanvulling.”

“Kennis delen is echt onderdeel van ons werk”

Een aanvulling op, zoals je noemt, jullie kennisfabriek?

“Ja absoluut. Kennis delen is echt onderdeel van ons werk. In die kennisfabriek delen wij kennis via verschillende platformen, zodat iedereen gebruik kan maken van het platform waar hij/zij zich het comfortabelst bij voelt. Dat geldt voor zowel de klant als onze juristen. De één schrijft graag een blog of spreekt een podcast in, een ander vindt het leuk om een lezing te geven. Al deze kennisplatformen zorgen voor zichtbaarheid online. We merken dat we steeds vaker online gevonden worden op onze content.”

Hoe krijg je collega’s mee in dit nieuwe marketingmiddel?

“Er was wat koudwatervrees in het begin. Eerst hebben de vier advocaten waarmee we de podcast zijn begonnen steeds twee-aan-twee-podcasts opgenomen. Zij zijn mensen gaan betrekken en zo zijn er collega’s aangehaakt bij nieuwe afleveringen. We hebben een interne podcast opgenomen over onze plannen met de podcast. Binnenkort nemen we live tijdens de lunch een podcast op in de kantine. Zo willen we collega’s nog meer betrekken. En persoonlijk enthousiasmeren werkt ook goed.”

Luisteraars komen niet vanzelf, hoe heb je die aangetrokken?

“Het aantal luisteraars stijgt nog steeds. Een externe spreker met een groot netwerk zorgt vaak voor meer luisteraars. Het vergt een lange adem, maar we zijn heel trots dat we na één jaar dertig podcasts hebben opgenomen. We hebben een eigen Instagram-account voor de posts. LinkedIn is een belangrijk kanaal, zowel via de persoonlijke profielen van de initiatiefnemers als van ons bedrijf. Een advocatenvakblad heeft een artikel geplaatst over onze podcasts. En we hebben een aantal betaalde samenwerkingen. Het is een olievlek die steeds groter wordt. Ik ben enorm trots.”

Hoe reageren klanten?

“Heel goed en enthousiast. Ze verwachten dit niet direct bij een advocaten- en notariskantoor. Onlangs hebben we als kers op de taart een podcastevent georganiseerd voor klanten. Op de Holterberg hebben we twee wandelingen georganiseerd waarbij klanten tijdens de wandeling een podcast konden luisteren. Tijdens de lunch hebben we een live-podcast opgenomen. Zo laten we zien dat we creatief en inventief zijn. Het event werd zeer gewaardeerd door onze klanten.”

Yvet Schulkes
Marketingcommunicatie bij Moneybird

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!