Podcast: Gerben Klop over de dynamiek van corporate start-ups (Unilever) en innovatie

Podcast: Gerben Klop over de dynamiek van corporate start-ups (Unilever) en innovatie
, HelloMaaS
@doorn

HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscène. CEO's en CMO's spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In deze aflevering een gesprek met Gerben Klop.

Met deze nieuwe aflevering van HelloMasters gaan we verder in op het onderwerp van de vorige aflevering. Samen met co-host Ellen Bark-Lindhout, voormalig Global Innovation Manager bij Heineken en nu co-founder van Collider Accelerator, spreek ik met onze gast Gerben Klop, voormalig CEO van Tessa, een corporate scale-up van Unilever, en momenteel founder en managing partner van THEBLUEGARAGE. We bespreken onder andere start-ups binnen corporates en het aanzetten tot innovatie.

"A corporate startup is maybe a hundred times more difficult than a startup"

Ik vroeg Gerben Klop naar zijn ervaring als CEO van een corporate start-up en de dynamiek die het met zich meebrengt. Klop geeft aan dat de executie van een start-up binnen een grote corporate erg lastig kan zijn: "A corporate startup is maybe a hundred times more difficult than a startup. You have to solve a problem for your mother company, and you have to find an idea worth executing while finding money."

Toch nuanceert Klop, door aan te geven dat corporaties niet altijd exclusief monetaire beweegredenen hebben. Hij stelt: "The return of investment in euros might not be important if the initiative contributes to the value perception of that corporate. That can be a reason to keep it alive." Bark-Lindhout vindt dit een belangrijk punt en staat Klop hierin bij: "If you look at the financial outcome from the very beginning, this can be a trap. Because it is often very difficult to be sure about the business case. Which means potentially killing something that never really had the chance to prove itself."

Sprekend over de moeilijkheidsgraad van het vinden van een goed team is Klop duidelijk: "I think that is by far the most difficult topic to crack for me." Klop gelooft echter wel in een outside-in approach: "Outside in is always good. No matter what team, after a certain amount of time, blind spots do occur."

"It’s impossible to harbour every marketing discipline into one person"

Het concept van een T-shaped marketeer – iemand met een erg brede basiskennis en tevens diepgaande kennis voor één of meerdere discplines – wordt ook kort besproken. Door de snel ontwikkelende markt, geeft Bark-Lindhout aan, is het een uitdaging: "You have to have immense wide shoulders if you want to be a true t-shaped marketeer. [...] It’s impossible to harbour every marketing discipline into one person nowadays."

De podcast is ook via iTunes en Spotify te beluisteren.

Benieuwd naar het HelloMaaS-platform? Klik hier voor meer informatie

Topics

[00:00:00] Introductie HelloMaaS

[00:00:28] Introductie Gerben Klop

[00:02:30] Introductie Ellen Bark-Lindhout en Collider

[00:03:10] Motivatie en beweegredenen van Klop

[00:03:30] Waarom innovatie?

[00:03:45] Waarom is innovatie echt nodig? Is het meer een doel dan een middel?

For me, innovation is to optimize a current revenue model, and to find, activate and secure new revenue models. From that perspective, it’s needed simply to expand the lifespan of corporates - Klop

[00:04:35] Bark-Lindhout over haar achtergrond en haar werk bij Heineken: in-house vs outside

You do really need to understand what you want, and what your scope is, on the inside, before you can go outside - Bark-Lindhout

We know quite a lot, but we also realize there is more knowledge outside of the company. So how do we leverage that? - Bark-Lindhout

[00:07:45] Klop over zijn ervaring bij Tessa en Unilever

[00:08:30] Klop en Bark-Lindhout over het opereren van een start-up binnen een corporate       

If you look at the financial outcome from the very beginning, this can be a trap. Because often, it is very difficult to be sure about the business case. Which means potentially killing something that never really had the chance to prove itself - Bark-Lindhout

[00:10:35] Corporate innovatie vs verwachtingen

If success is return on the euro, go with M&A and joint ventures. There are completely different values attached when you start an internal innovation program - Klop

The return of investment in euros might not be important, if the initiative contributes to the value perception of that corporate. That can be a reason to keep initiates alive - Klop

[00:12:48] Co-creatie met klanten

[00:14:00] Innovatie vs ideevorming

The biggest challenge I faced is execution and to get the proper team in place - Klop

A corporate startup is maybe a hundred times more difficult than a startup. You have to solve a problem for your mother, and you have to find an idea worth executing while finding money - Klop

[00:15:00] Fundraising voor corporate start-ups

In a corporate startup, the validation phase is too long - Klop

[00:17:30] Wat zijn corporate start-ups nou eigenlijk?

[00:17:50] Het belang van de support van de C-Suite

I still have to find a corporate where governance is a hybrid team. Most often, the governance of these initiatives are done by internal people - Klop

[00:18:30] Het toevoegen van resources          

[00:19:30] Statement: marketing is de aanstichter van innovatie

A lot of innovation is consumer insight, or market driven [...] but that doesn’t mean it can’t come from technology side - Bark-Lindhout

At the heart should be consumer insight, with innovation. But we shouldn’t drive complex innovation ideas by marketeers. Rather strong project managers - Bark-Lindhout

[00:21:55] Het bouwen van een goed team

I think that’s by far the most difficult topic to crack - Klop

[00:23:35] T-shaped marketeers

You have to have immense wide shoulders if you want to be a true t-shaped marketeer. [...] It’s impossible to harbour every marketing discipline into one person nowadays - Bark-Lindhout

[00:24:45] Waarom HelloMaaS?

[00:25:30] Externe input

Outside in is always good. No matter what team, after a certain amount of time, blind spots do occur - Klop

[00:26:42] Tools en methodologie

Hardly at an accelerator do you find something that is completely new and has not been done before. So then it’s more about how you deliver it - Bark-Lindhout

[00:33:00] Klop over product/marketfit

Ask less and listen more - Klop

[00:35:10] Voorspellingen en trends

[00:39:45] Outro

[00:40:00] Spreek met advisors

Wij begrijpen dat je soms kortstondig specifieke kennis nodig hebt. Benieuwd hoe jij jouw in-house marketingteam op een flexibele manier kunt opzetten? Op HelloMaaS kun je direct connecten met marketing freelancers. Meer weten? Klik hier.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.