Plugg.eu: Investeerders Panel

19 maart 2008, 13:00

Marketingfacts.nl op Plugg.eu in BrusselNa de (goede) lunch stond het Investor Panel op het programma van Plugg.eu. Het panel van investeerders, onder leiding van Mike Butcher van Techcrunch, werd gevormd door Julie Meyer (Ariadne Capital), Paul Fisher (Advent Venture Partners), Reshma Sohoni (SeedCamp) en Alexis Bogaert (Dexia Private Equity).

Startups talent

Paul noemt dat het talent onder startups tegenwoordig veel duurder is dan enkele jaren geleden. Reshma noemt dat startups nu wel hebben geleerd van de bubble rond de milleniumwisseling en van andere recessies. Er is veel meer besef voor het business model en risico’s worden veel beter ondervangen. Mike vraagt wat de economische recessie, die waarschijnlijk ook Europa gaat aandoen, voor gevolgen heeft voor startups. Alexis noemt dat de recessie in Europa waarschijnlijk wel mee zal vallen en dat hij denkt dat het startup-klimaat er niet veel door wordt aangetast.

Voordelen europa

Mike vroeg vervolgens wat de voordelen zijn in Europa voor startups. Alexis noemt dat de gemixte geografie en cultuur een goed klimaat schept voor het noodzakelijkerwijs komen met creatieve oplossingen. Markten als China en de US zijn minder gefragmenteerd en daardoor meer competitief.

Ook Reshma bestempelt Europa als interessant voor online startups, met name vanwege de grote penetratie van breedband internetverbindingen in Europese landen. Julie geeft aan dat Oost-Europa een interessante markt is. Haar boodschap is met name dat startups internationaal moeten denken. Uiteraard heeft dat uitdagingen, zeker in het gefragmenteerde Europa, maar het is niet onmogelijk.

Wat zoeken investeerders bij startups?

Mike vraagt wat de investeerders in een startup zoeken, naast uiteraard goede mensen. Alexis noemt ‘drive’ en ‘commitment’ als belangrijke eigenschappen. Ook zoekt hij iets bij startups wat aantoont hoe en wanneer er geld wordt verdiend. Julie noemt een duidelijke marktanalyse, liefst vanuit eigen ervaring, als belangrijke eigenschap. Zij ziet brood in mensen die kansen zien in een veranderende markt. Ze zoekt met name de uitdagers van bestaande marktpartijen en business modellen.

Reshma zoekt mensen die op de lange termijn kijken naar hoe hun aanbod zich kan ontwikkelen. Dus startups die zich niet richten op het oplossen van één probleem, maar een lange termijn oplossing. Ze had de boodschap “Getting more intelligence out of content”. Paul noemt marktplaats-concepten als interessant en hij denkt dat de markt daar nu klaar voor is. Ook noemt hij advertising en education als interessante markten met veel kansen voor startups.

Sterktes en zwakten van ondernemers

Julie noemt emotie als een zwakte van ondernemers. Zij ziet regelmatig dat ondernemers zich te veel identificeren met hun startup. Alexis noemt het onderscheidend vermogen van een ondernemer een succesfactor. Paul noemt het vertrouwen in jezelf en in de startup als sterkte voor ondernemers.

Afsluitend adviseert het panel om een plan uit te schrijven waarin mijlpalen en financiële projecties zijn opgenomen voor de toekomst. Het belangrijkste is echter een duidelijke motivatie van het business model, de motor achter de financiële projecties. Vervolgens bepalen de investeerders het risico van het behalen van de doelstellingen, wat bepalend is voor de hoogte van de investering.

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Philippe De Ridder

    Ik ben het volledig eens met Paul dat marktplaatsen en initiatieven in education een mooie toekomst hebben. Op boardofinnovation.com hebben we net de business modellen van de 2 winnaars van de Plugg startups rally – Mendeley en Myngle – visueel uitgemapt. Niet verrassend is Myngle een marktplaats initiatief binnen education!


    13 maart 2009 om 11:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!