Pinterest mét social e-commerce: The Fancy

27 februari 2012, 06:16

Hoe The Fancy social e-commerce succesvol weet toe te passen

Pinterest is op dit moment de heetste startup in social media land. Uit de cijfers blijkt dat traffic vanaf dit nieuwe netwerk gigantisch is toegenomen en ook de gebruikersaantallen blijven niet achter. Kortom: een nieuw kanaal met interessante mogelijkheden voor marketeers. Merken zijn vol overgave aan het pinnen geslagen en de eerste Pinterest-campagnes zijn gesignaleerd.

Een nieuw kanaal betekent ook dat iedereen nog zoekende is naar hoe Pinterest in te zetten om nieuwe business te generen. Naast een nieuwe manier om de sfeer rondom je merk neer te zetten (Bart van de Kooij schreef hier eerder al een goed artikel over), zijn marketeers ook op zoek naar een manier om Pinterest in te zetten met een plattere reden: bezoekers naar de eigen website lokken om producten te verkopen.

Niet alleen merken zijn op zoek naar nieuwe business, ook Pinterest zelf is op zoek naar nieuwe business modellen. Op dit moment verdient Pinterest voornamelijk geld door links te hijacken: links vanaf het netwerk naar externe websites worden dankzij tools als SkimLinks omgezet naar affiliate links. Ondertussen is een andere startup ook flink aan de weg aan het timmeren met één belangrijk verschil: zij lijken wél een nieuw business model gevonden te hebben: social commerce The Fancy way.

Commerciële invalshoek

Laat ik beginnen met de bekentenis dat ik persoonlijk een enorme fan ben van The Fancy. Dat heeft met name te maken met het type content dat wordt gedeeld op het netwerk. Wordt Pinterest gedomineerd door vrouwen (zo wees iemand via Twitter mij op de veelzeggende zoekresultaten die de term ‘mobile’ oplevert), The Fancy lijkt meer aantrekkingskracht te hebben op mannen. En vrouwen die het niet zo op cupcakejes en behangetjes hebben.

Nu is dat alleen een kwestie van smaak, maar The Fancy lijkt ook beter nagedacht te hebben over hoe ze geld willen verdienen. In tegenstelling tot Pinterest, dat zich met name richt op het sociale karakter van het netwerk, bekijkt The Fancy het netwerk vanuit een commerciëlere invalshoek. Natuurlijk vind je er ook foto’s van onbetaalbare auto’s, buitensporige architectuur en futuristische concepten, maar ook producten zijn veelvuldig aanwezig.

Social e-commerce

Eén belangrijke reden voor de aanwezigheid van producten zijn de samenwerkingen die ze hebben met merken en fabrikanten. Zo kunnen gebruikers bij het fancy’en van items speciale badges unlocken waarmee ze direct korting krijgen op het betreffende item. Simpel, relevant en non-intrusive, want de gebruiker geeft immers aan het specifieke item leuk te vinden. Dat werkt ook de andere kant op: ziet The Fancy dat een product van een merk of fabrikant veel geplaatst wordt, dan vragen ze of je als merk of verkoper misschien een speciale korting of badge wilt aanbieden.

Daarmee heeft The Fancy één slimme manier gevonden om content op het netwerk commercieel te gelde te maken. Daar is sinds afgelopen donderdag een nieuwe manier bij gekomen, want gebruikers kunnen straks ook producten rechtstreeks bij The Fancy bestellen. Zonder naar de website van de verkoper geleid te worden, maar gewoon binnen het netwerk zelf. Vanuit commercieel oogpunt voor The Fancy een slimme stap, omdat gebruikers de website niet hoeven te verlaten. Het is een kwestie van fancy'en, klikken en bestellen. De gebruikers kunnen zonder veel extra moeite (bijv. een nieuw account aanmaken bij de webshop) een product bestellen en The Fancy strijkt een marge op van de verkochte producten. Een nieuwe inkomstenbron is geboren.

Traffic versus conversie

Of merken en fabrikanten daar heel blij mee zijn, dat valt te bezien. Eén van de belangrijkste redenen waarom bijvoorbeeld Pinterest ineens kwam, zag en overwon, is de enorme hoeveelheid traffic die het netwerk genereert. Met ruim 11 miljoen geregistreerde gebruikers en 32 miljoen geplaatste afbeeldingen heeft Pinterest een enorm bereik. Ben je dus met name op zoek naar zoveel mogelijk traffic? Dan ben je voorlopig bij Pinterest aan het goede adres.

Juist op zoek naar een nieuw afzetkanaal en wil je experimenteren met social e-commerce? Dan kan het interessant zijn om The Fancy eens van dichtbij te bekijken. Ondanks dat er ‘slechts’ 250.000 geregistreerde gebruikers zijn, zijn ze een stuk fanatieker met 16 miljoen geplaatste afbeeldingen. Pinterest kijkt ongetwijfeld met een schuin oog mee, want nieuwe inkomstenbronnen zijn meer dan welkom. Dus wie weet bestellen we straks ook daar onze producten. Dat betekent misschien minder traffic, maar ook meer omzet?

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Don

    Ik ken het commericele ook van fab.com waar je ook producten kunt kopen. Met speciale dagen die speciale SALES hebben. Ook bij Fab.com heb je een invite nodig om er mogen browsen.. Maar die is snel gekregen.. Je kunt de producten gelijk aanschaffen op FAB.com.


    27 februari 2012 om 11:18
    Tjalling

    Goed artikel. Alleen Pinterest heeft haar beleid gewijzigd wat betreft de samenwerking met Skimlinks. Deze samenwerking is namelijk gestopt. Oftewel, nog meer kansen voor affilitate marketeers en het traffic driven naar je site!


    7 april 2012 om 22:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!