PIM wordt webloguitgever

20 januari 2005, 16:48

Playcollective Interactive Marketing (PIM) stort zich als een van de eerste bureaus in Nederland op de weblogmarkt. Het plan is om namens de weblogger de hoofdredactie, marketingcommunicatie en advertentie-exploitatie te gaan verzorgen van weblogs. Volgens PIM kan de blog bij uitstek het bindmiddel vormen tussen organisatie of product en doelgroep. En zo gaat het bericht in de Adformatie nog even door.

Ik dacht eerst dat het stoffige Platform Innovatieve Marketing (PIM) zich op de weblogmarkt ging storten. Nee dus, er is blijkbaar nog een PIM in Nederland. Maar als het bureau te vergelijken is met het bericht in de Adformatie, dan zit het qua stoffigheid wel op hetzelfde niveau als mijn PIM. Ben benieuwd naar de eerste webloguitgave.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    christcoolen

    Ben benieuwd wat het gaat worden. Is iemand bekend met de personen achter dit initiatief? (ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze ook echte hands-on weblogervaring hebben)


    20 januari 2005 om 18:16
    Evert Jan

    Dit kan slagen. Mits het om stevige communicatieexperts gaat die hun sporen nadrukkelijk in de PR voor grotere organisaties hebben verdiend.

    Maar als ik Marco zo hoor :-s


    20 januari 2005 om 18:51
    hoxha

    De goudzoekerts uit ’99 zijn weer terug! Lijkt mij een hoop geblaat.


    20 januari 2005 om 19:40
    Ronald

    Geweldig, een website in het leven roepen om de stropdas af te doen en daar ook nog de telegraaf mee halen. Oog voor gratis PR kan je ze niet ontzeggen. Btw, de domeinnaam stropdasaf.nl is weer beschikbaar. Lijkt er een beetje op dat ze net zo snel nieuwe iniatieven stoppen als starten. Hoxha heeft gelijk, de goudzoekerts zijn weer terug!


    20 januari 2005 om 19:45
    Remco

    pimonline.nl .. domeinnaam had wel beter gekozen kunnen worden, dit klinkt als een website die een kleuter van 8 jaar heeft gekregen van z’n grote broer.


    20 januari 2005 om 22:21
    hoxha

    De eerste post van dit kuch professionele bedrijf, gespecialiseerd in weblogs dateert van 19 januari 2005. De tekst luidt: “We hebben een weblog! En het werkt ook nog. Hulde aan NetFX!”…


    20 januari 2005 om 22:25
    Arnout Veenman

    Het mogen dan misschien goudzoekers zijn, maar niet geschoten is altijd mis en wie de eerste is met een nieuw concept kan daar natuurlijk zijn voordeel mee doen. Echter kan een te snelle start je natuurlijk net zo hard de das om doen.

    Voor hen vrees ik dat het laatste op ze van toepassing is.


    20 januari 2005 om 23:34
    Michiel Frackers

    Ik sta open voor een (uiteraard geheel in aandelen betaalde) overname. Beursgang voor de zomer.

    Even serieus: ik had nooit gedacht dat ik het nog eens zou zeggen, maar volgens mij moeten zijn weblogs nou juist een internetverschijnsel die kleinschalig en geleidelijk moeten worden opgezet. D.w.z. met echte tijd en aandacht per log voor de redactionele formule, de vormgeving en natuurlijk ook de omzetbronnen. Ik verwacht nu Fortune webloggen als een van de trends voor 2005 noemde en de NRC en het FD uiteraard in de weken daarna artikelen in die trant schreven, dat we nog veel meer webloginitiatieven zullen zien dit jaar. Wordt nog vol, dat internet.


    21 januari 2005 om 02:26
    media

    Ik sluit me helemaal aan bij conclusie van Michiel. In mijn ogen start je niet zo maar even een webloguitgeverij maar start je met een weblog en na succes start je een volgend weblog, etc. Heb je voldoende enthousiaste bloggers die met passie over een onderwerp kunnen schrijven, dan kun je overwegen meerdere weblogs gelijktijdig op te starten. Feit blijft dat een weblog (zeker in Nederland) voldoende tijd nodig heeft om zich te positioneren in de blogosfeer. Ik schat dit zelf op 6-12 maanden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar we hebben helaas niet allemaal een Georgina Verbaan om een weblog te hypen 🙂

    Even terug naar PIM, leuk iniatief maar op een verkeerde manier gebracht en als het inderdaad mensen zijn zonder hands-on ervaring dan vergeet het succes maar. Een online community in de vorm van een weblog neerzetten vraagt toch meer dan het technisch neerzetten van een website.


    21 januari 2005 om 06:24
    Jan Glas

    Allereerst enorm bedankt voor de aandacht. Overigens wel typisch Nederlands om een nieuw initiatief direct de grond in te boren. Maar ik ga natuurlijk graag een inhoudelijke discussie met jullie aan.

    PIM is een commercieel bedrijf en een commercieel bedrijf kan niet zonder een duidelijke propositie. Daarom claimen wij de rol van uitgever. Net als Michiel Frackers overigens.


    21 januari 2005 om 07:19
    media

    Jan, mijn voorlopige oordeel (al dan niet terecht) is gebaseerd op een aantal waarnemingen: bericht in adformatie, jullie eigen website en wat ik over jullie op internet heb kunnen vinden. Het beste wat je kunt doen om aan te tonen dat ik er helemaal naast zit; laat mij/ons weten wanneer het eerst succesvolle weblog is gelanceerd en ik zal de eerste zijn die hierover zal schrijven.


    21 januari 2005 om 07:32
    Jan Glas

    Marco, dat is afgesproken. Het lijkt me overigens erg lastig om een weblog al direct bij de lancering succesvol te laten zijn.

    Maar laten we binnenkort afspreken. Dan zal ik onze plannen uit de doeken doen.


    21 januari 2005 om 07:44
    MarcoK

    Jan, noem jij nu eens een paar weblogs (internationaal mag) die commercieel succesvol zijn gebleken? En daarnaast de reden van dat succes. Naar mijn idee (Ik weet van een aantal uitzonderingen) is succes gebasseerd op een gezond verstand en in eerste instantie een niet commerciele draai. Je kan dit soort dingen niet opdringen aan de ‘klant’ De afzetmarkt in nederland is daar te klein voor…


    21 januari 2005 om 08:16
    Jan Glas

    Marco, het inzetten van een weblog als marketingtool is op heel veel manieren uit te leggen en toe te passen. Ik realiseer me uiteraard heel goed dat een uitsluitend commerciele boodschap verkopen via een weblog niet werkt. Maar wie heeft gezegd dat wij dat van plan zijn? Echter, een organisatie kan via een weblog met zijn doelgroep communiceren door een thema te kiezen dat voor beide partijen interessant is. Door mensen uit de doelgroep en mensen uit de organisatie uit te nodigen om over een gezamenlijk thema te schrijven (berichten en reacties) ontstaat er een verbondenheid met de faciliterende organisatie. Diezelfde organisatie krijgt inzicht in wat er leeft binnen de doelgroep en kan daar zijn aanbod op afstemmen.

    Dat is, heel in ’t kort, hoe ik aankijk tegen het inzetten van een weblog als marketingtool.


    21 januari 2005 om 08:30
    Evert Jan

    Zoals ik al zei : Serieus corporate blogging:

    Dit kan slagen. Mits het om stevige communicatieexperts gaat die hun sporen nadrukkelijk in de PR voor grotere organisaties hebben verdiend. Deze kunnen namelijk:

    ‘met echte tijd en aandacht per log voor de redactionele formule, de vormgeving en natuurlijk ook de omzetbronnen’ werken. (citaat Michiel-leuk boek-Frackers).

    P.s Michiel: ik heb nog een lunch van je tegoed.


    21 januari 2005 om 21:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!