Pieter Pot werkt aan een slimme pot die zijn eigen inhoud checkt

11 mei 2020, 13:00

Oprichter Jouri Schoemaker: ‘We zijn de eerste online super die verpakkingsvrij boodschappen bezorgt’

Supermarkten staan vol met verpakte producten, waarvan de verpakking na gebruik direct in de prullenbak belandt. Dat moet anders, stelt ondernemer Jouri Schoemaker. En met zijn bedrijf Pieter Pot laat hij zien dat het ook anders kan.

Jouri Schoemaker: “We zijn de allereerste online supermarkt die verpakkingsvrij boodschappen bezorgt. Daarmee maken we een einde aan al die eenmalige verpakkingen. We bieden feitelijk een soort huismerkproducten aan zonder verpakking.” Pieter Pot verkoopt op dit moment voorraadproducten. Denk aan dingen als ontbijtgranen, noten, olijfolie, rijst, koffie, thee en koekjes. De producten worden in herbruikbare potten thuis bezorgd.

Lean in de kamer begonnen

“Wij zijn heel erg lean begonnen. Letterlijk in deze kamer. We hebben potten bij Ikea gehaald en in bulk goederen gekocht en zijn die met de bakfiets gaan bezorgen. Nu werken we met een sociale werkplaats waar alle potten worden gevuld en het order picken gebeurt. Wij krijgen de producten binnen in grote bulkhoeveelheden, zakken van 20 of 30 kilo. Voornamelijk papier of in bioplastic. Maar hoe meer klanten wij krijgen, hoe meer macht wij hebben om tegen de leveranciers te zeggen: wij willen alleen nog maar producten ontvangen in tonnen die we ook weer teruggeven of onze dispensers direct vullen bij de producent. Wij werken aan een verpakkingsvrije keten.”

Afgeleverd door PostNL Food

Pieter Pot telt op dit moment zo’n 2.000 klanten. Daarnaast staan er 14.000 mensen op een wachtlijst. Klanten bestellen eens in de twee, drie weken. Dat betekent dat er zo’n 20.000 potten in omloop zijn. De potten worden zoals Schoemaker zegt, in een sociale werkplaats gevuld en afgeleverd door PostNL Food. Hoewel PostNL in principe overal levert, kiest Pieter Pot voor een gecontroleerde uitrol over heel Nederland. “We hebben 2.000 klanten die aan de crowdfunding meededen en daarvan hebben we gezegd: laten we kijken waar ze vandaan komen en die stad of regio officieel ‘openen’. Daar fysiek naar toe gaan en dan zeggen: nu mag Breda ook bestellen. De klanten die aan de voorverkoop meededen, krijgen hun pakket.

“Ik bezorg een aantal pakketten zelf, daar is dan ook altijd media bij”

Ik bezorg een aantal pakketten zelf, daar is dan ook altijd media bij. Die mediawaarde moet je niet onderschatten.”

Slimme pot

De huidige orderwaarde per klant ligt gemiddeld tussen de 30 en 35 euro. Door het huidige assortiment in hoog tempo uit te breiden, moet die orderwaarde gaan stijgen. “De bedoeling is dat die richting de 60 euro gaat.” Pieter Pot steekt daarnaast veel tijd in het ontwikkelen van een zogenaamde slimme pot. Die wordt waarschijnlijk van kunststof, omdat dat lichter en sterker is dan glas.

“Die slimme pot registreert hoe lang de inhoud nog houdbaar is en wat erin zit. Daarmee krijgt de consument inzicht in wat hij nog in de keuken heeft staan en wat hij ermee kan koken. Retailers krijgen inzicht in wat er in de schappen staat en wanneer er een 35-procentkortingsticker op moet. Wij zijn de schakel tussen de producent, het merk, de retailer en de consument. De slimme pot zijn we op dit moment aan het ontwerpen en die gaan we voor de zomer presenteren aan het publiek.”

“Wij zijn de schakel tussen de producent, het merk, de retailer en de consument”

De slimme pot kan worden aangevuld met applicaties die je kunnen vertellen wat je thuis nog hebt staan. Zodoende zou voedselverspilling moeten worden tegengegaan. “Of je kunt de herkomst van de producten checken. Mensen willen weten hoe duurzaam producten zijn. Wie bieden zowel biologische als non-biologische producten aan, zodat de consument de keus kan maken. Wij vellen geen oordeel.”

Buitenlandse ambitie

Pieter Pot heeft de ambitie om ook zo snel mogelijk naar het buitenland uit te breiden. “Volgend jaar België en het jaar daarna Duitsland. En we hopen ook snel daarna het VK en Scandinavië. Daar is wel geld voor nodig. We zijn dus op zoek naar geld. We zijn nu ook landelijk uitgerold met een crowdfunding van drie ton en een subsidie. Dit bedrag is ook nodig voor België en dat willen we waarschijnlijk ook via crowdfunding doen. Maar de 14.000 man die nu op de wachtlijst staan, kunnen we niet bedienen met onze huidige cashflow, we hebben een kapitaalinjectie nodig. Dus we zoeken ook investeringen.

“We zoeken 1,5 miljoen euro waarmee we de wachtlijst kunnen wegwerken en de slimme pot ontwikkelen”

“We zoeken 1,5 miljoen euro waarmee we de wachtlijst kunnen wegwerken en de slimme pot ontwikkelen. Puur alleen het wegwerken van de wachtlijst zou al een miljoen kosten.”

Duurzame ambitie

Schoemaker had al eerder een bedrijf. “Shake-on was een startup en werd een lopend bedrijf. Ik miste daar mijn persoonlijke motivatie. Het was commercieel en er zat niet de groei in die ik hoopte. Dus ik wilde wat nieuws. Maar ik heb goed nagedacht over wat. Ik ben een ondernemer met kwaliteiten waarmee ik een bijdrage kan leveren aan een duurzame samenleving. Ik heb een duurzame ambitie voor het oplossen van een probleem dat consumenten hebben: iedereen wil van die verpakkingen af. Maar de oplossing is er nog niet. Verpakkingsvrije winkels kregen in 2015 al veel media-aandacht, maar iedereen was binnen een half jaar failliet. Dus ik ben verder gaan zoeken. Waar vinden we de oplossing die consumenten doet bewegen om ook echt mee te doen?

“Ik ben ondernemer en kan bijdragen door een duurzame onderneming te starten met een commerciële mindset waardoor die zo groot mogelijk kan groeien. Ik geloof heel erg in een zo’n groot mogelijke consumentengroep een klein stukje duurzamer maken.”

Het hele interview met Jouri Schoemaker zie je hier:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!