Piet Bakker: ‘Wie een goed online verdienmodel ontwikkelt voor kranten, is een rijk man’

8 september 2014, 14:00

In de wereld van nieuwe media kan iedereen meedoen.

Piet Bakker weet als mediaprofessor aan de Hogeschool Utrecht alles over het veranderende landschap.

De drempel om te zenden is door het internet zo laag geworden dat het heel makkelijk is geworden om te bloggen, tweeten en posten. “ De interactie maakt het voor velen interessant”, zegt Bakker.

De leraar zendt zelf ook graag als beheerder van zo’n twintig blogs. “Ik probeer wel iets toe te voegen, ik hou niet van eindeloos kopiëren.”

‘Incheck-oorlog’

Een van zijn blogs gaat over ‘de Incheck-oorlog.’ Het huidige NS-systeem is volgens Bakker een systeem voor vervoerders, niet voor passagiers. “Ik hou bij wat er misgaat, veel media pakken het op.”

Bakker Tweet dan ook rustig wat hij vindt: “Fuck de NS. Blijf gewoon papieren kaartjes kopen.”

Over de studie journalistiek zegt hij dat het zowel moeilijker als leuker is geworden. “Studenten moeten veel sneller kunnen werken.” En dat doen ze ondanks de verslechterde markt nog steeds massaal.

Tabloid

Bij kranten is enorm veel veranderd, zo zijn ze bijna allemaal op tabloid overgegaan. “Internet staat al jaren op het netvlies, daar zijn ze al heel lang mee bezig.”

Desondanks gaat de conversie langzaam en is de trend nog steeds neerwaarts. “De stekker moet niet uit de krant, het zijn sterke merken. Maar wie een goed verdienmodel voor kranten ontwikkelt op digitaal vlak, is een rijk man.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!