P&G schakelt consument in bij produktontwikkeling

P&G schakelt consument in bij produktontwikkeling

P&G schakelt consument in bij produktontwikkelingMolblog verwijst naar een 50-miljoen dollar kostende marketingcampagne van Procter & Gamble waarbij consumenten via diverse kanalen (tv, print, outdoor) worden uitgenodigd om mee te doen aan een (online) produktest voor het tand-pastamerk Crest Whitening Expressions.

P&G schakelde al eerder via online programma’s als Share your thoughts, Talk to us en Share your ideas de consument in bij produktontwikkeling, maar het is voor het eerst dat het is gekoppeld aan een dergelijk grootschalige campagne. Volgens Steven Addis van het brandstrategy bureau Addis Group wordt de inzet van internet belangrijker dan die van traditionele focusgroepen voor dit soort onderzoek.

In mijn archief vond ik nog wat cijfers van het Share your thoughts-programma van enkele jaren geleden. Het programma was destijds het meest populaire onderdeel van de website van P&G. Klanten werden gevraagd naar hun mening over nieuwe produkten en er werden produkten aangeboden die (nog) niet in de winkel te koop waren. P&G voerde destijds 6.000 testen per jaar uit waarvan 40% online. De doelstelling was een besparing van 70 miljoen dollar per jaar op marktonderzoek. Of deze doelstelling ooit is gehaald is mij niet bekend.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Het Share your thoughts-programma van P&G bestaat overigens nog steeds en is hier te vinden.

    geplaatst op
  • Ook BMW heeft niet lang geleden een zinnige online toolkit ontwikkeld om klanten te betrekken bij het ontwikkelen van prototypes.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.