P&G schakelt consument in bij produktontwikkeling
Molblog verwijst naar een 50-miljoen dollar kostende marketingcampagne van Procter & Gamble waarbij consumenten via diverse kanalen (tv, print, outdoor) worden uitgenodigd om mee te doen aan een (online) produktest voor het tand-pastamerk Crest Whitening Expressions.
P&G schakelde al eerder via online programma’s als Share your thoughts, Talk to us en Share your ideas de consument in bij produktontwikkeling, maar het is voor het eerst dat het is gekoppeld aan een dergelijk grootschalige campagne. Volgens Steven Addis van het brandstrategy bureau Addis Group wordt de inzet van internet belangrijker dan die van traditionele focusgroepen voor dit soort onderzoek.
In mijn archief vond ik nog wat cijfers van het Share your thoughts-programma van enkele jaren geleden. Het programma was destijds het meest populaire onderdeel van de website van P&G. Klanten werden gevraagd naar hun mening over nieuwe produkten en er werden produkten aangeboden die (nog) niet in de winkel te koop waren. P&G voerde destijds 6.000 testen per jaar uit waarvan 40% online. De doelstelling was een besparing van 70 miljoen dollar per jaar op marktonderzoek. Of deze doelstelling ooit is gehaald is mij niet bekend.