Pay-off in reclame-uiting wordt steeds belangrijker
Woordspelingen en rijmpjes hebben hun tijd gehad, zo concludeert Janneke Vroon in een onderzoek naar de waarde van de pay-off (de vroegere slogan) in reclame-uitingen. Uit de peiling blijkt dat 58,8% van de respondenten op de pay-off let en dat deze dus een belangrijke pijler vormt voor de effectiviteit van een reclameboodschap.
De pay-off kan naast de merknaam gebruikt worden om de `ziel` van een merk naar buiten te brengen.
Vroon onderscheidt in haar onderzoek pay-offs met en pay-offs zonder waarde. De laatste groep blijkt bekender te zijn bij de consument dan de eerste groep. Pay-offs met waarde worden echter positiever beoordeeld en het bijbehorende merk wordt beter herkend.
De top-5 best gewaardeerde pay-offs zijn: Heerlijk Helder Heineken (waarde), Biertje? (Heineken, zonder waarde), Ik vrij veilig of ik vrij niet (Stichting SOA, waarde), Even Apeldoorn bellen (Centraal Beheer, zonder waarde) en Je bent thuis waar je Douwe Egberts drinkt (waarde).
Bron:
Food Personality
Slim Bekeken…