Pandora’s box van geintegreerde marketing

Pandora’s box van geintegreerde marketing

Interessante discussie op AdAge over de desintegratie van geintegreerde marketing. Vandaag de dag stelt ieder marketing- en communicatiebureau zich dan ook de vraag of het zich moet specialiseren of dat het zich juist moet verbreden.

Feit is dat geintegreerde marketing (cross-media, gesynchroniseerde marketing) een trend is die binnenkort gemeengoed zal zijn in de marketingwereld. Mijn visie is dat adverteerders zich derhalve moeten verbreden vwb kennis over de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van de verschillende media en dat ze daarbij de beste (lees: gespecialiseerde) bureaus moeten inschakelen voor die media die ze willen inzetten. Uiteraard zullen er partijen komen/zijn die denken de adverteerder te kunnen helpen bij het selecteren van de juiste media mix, maar alleen de gespecialiseerde bureaus zullen het effect kunnen bereiken waar de klant op zit te wachten (en voor wil betalen).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Marco. mijn complimenten. Je weet aardige stukjes te posten. Met plezier gelezen. Allereerst mijn beknopte mening over bureau's en advertising in zijn algemeen. Advertising is een tool en geen doel. Punt. Het belangrijk maken van het middel is een van mijn bezwaren tegen veel adviespartijen. Het afstemmen van crossmedia (of dat nou TV, internet,radio of mobiel is) is een specialisatie geworden, daar ben ik het belangrijk met Ries eens. De ook door ons gebezigde 'close ratio marketing' filosofie http://www.venturo.nl/visie/closeratio.html
    laat de executie door meedere partijen onverlet. Specialisatie gewaarborgd maar afstemming absoluut noodzakelijk. Maar de uitvoering van de bovenliggende doelstelling, zeg de verpakking van de marketingbox, kan niet door meerdere partijen geregiseerd worden. De bewaking van crosslines en executie dient eveneens door één partij uitgevoerd te worden. Om stategische (het sentiment) en operationele (het budget) redenen dient de opdrachtgever in de ogen van Venturo een actievere rol te houden dan veel bureaus lief is. Ook dat nodigt uit tot verdere specialisatie maar dan vanuit de principaal.

    geplaatst op
  • Dank voor je compliment. Ben het eens met je betoog alleen vraag ik me wel af of de bewaking van crosslines en executie door een onafhankelijk bureau moet worden gedaan of door de adverteerder zelf.

    Mijn ervaring is dat veel adverteerders geen flauw benul (meer) hebben van de mogelijkheden en onmogelijkheden van de verschillende media (met name nieuwe of interactieve media). Het zijn vooral 'dozenschuivers' die intern opdrachten aannemen en deze zo snel mogelijk doorschuiven naar een of meerdere bureaus. Op korte termijn leuk voor de bureaus maar een kwalijke zaak voor de adverteerder.

    Op de lange termijn is dit echter ook funest voor de bureaus. De marketing- en communicatieafdeling van de adverteerder (toch vaak de opdrachtgever) kan het namelijk intern ook niet meer verkopen omdat ze eigenlijk niet goed weten hoe en wat. Dit geldt nu al voor de nieuwe media (omdat ze daar domweg geen ervaring mee hebben en het niet in hun opleidingspakket zat) en als we niet oppassen geldt dit binnenkort ook voor de traditionele media.

    Mijn visie is dan ook dat de kennis bij de adverteerder omhoog moet en pas dan zullen nieuwe media en cross-media concepten ook een kans krijgen.

    geplaatst op
  • Marco, het gaat mijns inziens vooral om de bovenliggende doelstellingen. Bewaking van de crosslines is primair de taak van de principaal denk ik. De uitvoering en de configuratie van media zijn ook geen statische modellen maar behoeven een voorschrijdend inzicht en advies. Elke product of dienst heeft in elk deel van de lifecycle of bij veranderend sentiment bijvoorbeeld een andere media behoefte. Maar vertel dat maar eens aan een bureau met een bijvoorbeeld groot financieel belang bij TV commercials of een uitgever met een megabudget aan loyaltie magazines voor een automerk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.