Packet sniffing & web beacon op 212 Amsterdam
Jim Sterne gaf vanavond bij 212amsterdam, vanuit Santa Barbara welteverstaan, een presentatie over webmetrics. Daarbij werd gebruikt gemaakt van 1 (ja 1…) webcam op zijn bureau en HSPDA van XS4ALL. Deze snelle UMTS verbinding tot 1.8 mb per seconde zorgde voor een redelijke datafeed zonder vaste kabel. Wij, 100 mannen en 8 vrouwen in Felix Meritis, zagen hem wel. Hij ons niet. Door de echo was zijn relaas af en toe moeilijk te verstaan, maar vanuit technisch perspectief was het een redelijk geslaagd experiment!
Helaas was het inhoudelijk een aanfluiting. Sterne, in het dagelijks leven consultant en auteur op het gebied van e-marketing, hield een monoloog van een dik half uur over twee aspecten van webmetrics: waar komen de data vandaan en hoe gebruik je die data als input voor beleids- en besluitvorming.
Sterne dacht blijkbaar dat ie met een derde wereld land te maken had, want zijn verhandeling was erg abstract en had net zo goed in 1998 gehouden kunnen zijn. Maar goed, toch even inhoudelijk: die data komen (uiteraard) van logfiles, referers, cookies en primair onderzoek (gewoon vragen en/of observeren dus). Ook wat nieuws geleerd, bij webmetrics gaat het ook over web beacons en packet sniffing. Volgens Sterne gaat het allemaal uiteindelijk om de vraag “How do we make our website better?” (goh). Het antwoord? “Dat hangt er vanaf hoe je succes definieert! Door 3 dingen te bepalen:
1. wie is je publiek?
2. wat wil dat publiek bereiken, waar heeft men behoefte aan?
3. hoe goed slaag jij er in om hen daarbij te ondersteunen? (quote unquote)
Onbedoeld vatte een van de aanwezigen de avond kernachtig samen toen hij via de vraag stelde: “Een interessant verhaal Jim, maar niet anders dan wat je vier jaar geleden ook al vertelde. Wat zijn de ontwikkelingen in dit vakgebied nou eigenlijk?” Vragen uit de zaal werden overgetypt in een soort chatbox, en de moderator besloot maar om het eerste deel van de vraag niet over te nemen. Iemand stelde nog een slimme vraag waar Sterne zich sterk uit redde. De vraag was wat de betekenis is van de opkomst van tabsgewijs browsen (Firefox, Explorer 7) voor webmetrics. Lastige vraag natuurlijk, maar Sterne zei gewoon dat je dat oplost met usability testing. Geweldig.
Anyway, als jouw ding webmetrics is had je er vanavond niet bij hoeven zijn. Dan kun je je beter wenden tot de WebAnalyticsAssociation.
Dit interview met Stern is ook wel aardig overigens. En bookmark beslist Marketingfeeds.
Hi Bart, doen we mee aan een ‘zoek de verschillen’ wedstrijd ofzo? .com / .org, IK zie het niet 🙂
Ik heb gister besloten om 17.00 uur dat ik niet 2 uur in de trein ging zitten om naar iemand over een gecomprimeerde (HSDPA) verbinding te gaan zitten kijken. Als ik dan nu inhoudelijk zie waarover het gaat dan ben ik helemaal blij.
In deze tijd van de multimedia had je dit net zo goed in ‘second life’ kunnen doen of iedereen thuis mee kunnen laten genieten, want de reistijd woog voor mij niet op tegen de te krijgen informatie.
@Roy: Toch ben ik van mening dat je zeker wat hebt gemist gisteren. Wellicht was de presentatie niet echt wat ik er van had gehoopt. Maar het na praten met collega’s en marketeers over webanalytics e.d. was het meer dan waard om vanuit Groningen op en neer te komen. Naast dat het nuttig is, is het ook erg gezellig om met anderen uit de branche een biertje te drinken. Dit zijn de krenten uit de pap die het werk mede zo leuk maken!
(N.b. Wij zijn partner in 212, dus mijn mening is (uiteraard) ietwat gekleurd)
@Roderick: Tja, het was maar een tip. Klik maar eens op de link in je stukje…
@Gert-Jan,
Ik had graag willen komen om erover te praten met collega’s natuurlijk, maar de 4 uur in de trein en de ruimte die ik dan over had gehad voor de borrel hebben me anders doen besluiten, wat overigens niet wegneemt dat ik nog steeds wel benieuwd ben naar de presentatie hoor, want overal kun je wat van opsteken.
(Alsin: mocht mijn vorige posting te negatief zijn, zo bedoelde ik het niet, hulde voor de 212 groep voor zo’n gratis beschikbaar seminar.)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!