Overture vlucht in pop-ups
Overture, een zoekmachine met betaalde zoekresultaten, heeft een overeenkomst gesloten met het schimmige Gator. Overture-advertenties komen hierdoor op miljoenen computers als pop-under advertenties wanneer internetters zoeken bij Google en Yahoo.
Na een paar maanden met Gators Search Scout te hebben ge?xperimenteerd, is Overture een formele overeenkomst aangegaan met Gator. News.com schrijft over de samenwerking, de financi?le details zijn niet bekend. Met de samenwerking vergroot Overture zijn bereik met, in potentie, 35 miljoen internetters. Bij het downloaden van bijvoorbeeld Kazaa of de gratis versie van de Divx-speler werd automatisch Gator-software ge?nstalleerd. Deze software doet kleine browservensters opspringen met advertenties, waarin nu ook Overture reclame zal maken.
De opspringende webadvertenties wekken bij velen irritaties op, software als AdAware vernietigt de zogeheten spyware. Het typische van de Gator-overeenkomst is dat Overture-adverteerders hun advertenties kunnen tonen bij concurrerende websites als Yahoo en Google. Het opspringende Gator-webvenster toont commerci?le zoekresultaten, betaalde hyperlinks, die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht die de internetter intikte bij de concurrent. Overture nam onlangs de zoekbedrijven Altavista en Fast over.
Bron: