Overture start in Nederland
Overture Services, wereldleider op het gebied van commerci?le internetzoekdiensten, opent vandaag officieel haar Nederlandse kantoor in Amsterdam.
Via Overture?s paid placement search kunnen adverteerders gericht tekstadvertenties laten verschijnen rondom relevante zoekresultaten door via een veilingsysteem te bieden op zoekwoorden ? hoe hoger het bod van de adverteerder, hoe hoger de advertentie in de zoekresultaten wordt geplaatst. Een Nederlandstalige redactie beoordeelt de zoekresultaten voordat deze worden verspreidt via grote webportals en zoekmachines. De adverteerder betaalt alleen als er op de advertentie wordt ?doorgeklikt? naar de website (paid-placement-search).
Overture?s huidige zoekpartners in Nederland zijn veelbezochte portals als MSN, Lycos, HotBot, AlltheWeb, Altavista, 1stekeuze en Ixquick. Met dit portfolio, bereikt Overture iedere 2 van de 3 Nederlandse internet gebruikers.
?In Nederland heeft 72,4%* van de bevolking toegang tot internet en 81% surft op internet via zoekmachines*. Met paid placement search kunnen adverteerders rekenen op veel doelgerichte bezoeken van daadwerkelijk ge?nteresseerde consumenten en betalen zij alleen als er naar hun site wordt doorgeklikt. Online marketing wordt hierdoor transparant en kosteneffectief en de consument krijgt waardevolle, relevante resultaten. Portals krijgen tevreden adverteerders, terugkerende bezoekers en een aandeel in de opbrengst per klik. Zo simpel ligt het,? zegt Ruud Smeets, Algemeen Directeur Nederland, tijdens het openingsseminar van Overture vandaag in Amsterdam.
Toonaangevende bedrijven die adverteren via Overture Nederland zijn onder meer DSB Groep NV, KLM, eBay, Priority Telecom, Dell, Wehkamp,Direct Wonen en Sportura.
Een van de partijen die in Nederland vanaf vandaag gebruik zal maken van de zoekdiensten van Overture is KLM. “In het Verenigd Koninkrijk hebben wij gezien welke marketingsuccessen worden bereikt met paid search van Overture. De zoekresultaten zijn relevant en de doorklikratio’s zijn goed. Dit maakt het een aantrekkelijke marketinginvestering voor ons als adverteerder en we bieden een goede service aan de consument” zegt Alexander Mul, Director e-Marketing van KLM.
?Paid search advertentiebestedingen in Europa zullen naar verwachting in 2005 groeien naar EUR 363 miljoen**. De introductie van Overture in Nederland is een volgende stap binnen ons wereldwijde leiderschap op dit gebied. Nederland is als een van de meest volwassen internetmarkten in Europa van strategisch belang voor onze betaalde internetzoekactiviteiten,? zegt Nick Hynes, President en Managing Director Overture Europe. ?Momenteel zijn wij operationeel in Europa, Azi?, De Verenigde Staten en Australi? en hebben plannen om voor het einde van dit jaar nog meer markten te betreden ? om zowel ons geografisch bereik als ons productportfolio te vergroten.?
Overture Services Inc. (www.overture.com) introduceerde in 1997 als eerste commerci?le internetzoekdiensten waarmee bedrijven en klanten op een innovatieve en effectieve manier online aan elkaar worden gekoppeld. Overture bundelt hierbij de belangen van internetgebruikers, 95.000 actieve adverteerders en distributiepartners zoals MSN, Lycos, Tiscali en Wanadoo.
* Nielsen/NetRatings 2003
Bron: