Oorlog slecht voor e-commerce?
Sinds het uitbreken van de oorlog in Irak zijn de consumentenbestedingen op internet afgenomen, zegt de ene onderzoeker. Niets van waar, zegt de andere.
De onderzoeksbureaus Comscore Networks en Bizrate.com spreken elkaar tegen over gevolgen van de oorlog op de e-commerce, zo bericht The Wall Street Journal.
Volgens Comscore Networks daalden de online consumentenuitgaven vorige week met 16 procent. Met name de online reisbranche had het met een omzetdaling van 19 procent zwaar te verduren.
Bizrate.com houdt het er echter op dat de online uitgaven slechts met 1 procent daalden. In vergelijking met dezelfde week een jaar eerder is de omzet uit e-commerce zelfs met 10 procent gestegen.
Op 11 september 2001 daalden de webuitgaven met 37 procent in vergelijking met een dag eerder. Pas na een week begon het herstel voor de e-commercesites. Bij grote gebeurtenissen zitten veel mensen voor de tv en hebben ze geen tijd en zin om online te gaan winkelen.
Bronnen: