Oog hebben voor mens, dier en maatschappij? Hoe dan?

15 juli 2021, 09:00

Zeven groene principes

Nog altijd willen de klanten aandacht, gehoord worden, geholpen worden in hun zoektocht naar producten of diensten die hun behoefte invullen. Maar daar is wel wat bijgekomen… als bedrijf moet je ook nog oog hebben voor de mens en maatschappij om je heen. Uit diverse onderzoeken, zoals het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland en de Monitor Merk en Maatschappij zien we dat de Nederlandse consument steeds meer verwacht dat bedrijven er niet alleen voor hun eigen gewin er zijn.

De oude economie is over zijn houdbaarheidsdatum heen. We kunnen niet door blijven gaan op dezelfde voet als de afgelopen decennia. Dat wisten we al, maar er is op dit moment sprake van een nieuwe urgentie. Steeds meer klanten, bedrijven en overheid: iedereen lijkt het te voelen; er moet iets gebeuren. De tijd van afwachten is voorbij. Het is tijd voor échte keuzes. Want daar begint echte verandering mee. Voor een menselijke en eerlijke maatschappij. Niet morgen, maar vandaag nog. Welke keuzes maak jij?

Deze tekst van Triodos Bank en houdt mij (en ook veel andere consumenten) steeds meer bezig. Welke keuzes maak ikzelf? Of het nu gaat om het boeken van een vliegvakantie, het eten van vlees, het rijden van een dieselauto of het aantal minuten dat ik onder de douche sta: ik weet dat er op veel vlakken andere keuzes nodig zijn en verwacht dat de overheid en het bedrijfsleven daar ook een bewuste keuze in maken. Elke dag maken we keuzes en ik geloof dat die nu anders zijn dan die we vroeger maakten. We zullen bij die keuzes de impact ervan op de mens en maatschappij steeds vaker een belangrijke plek geven.

Zeven groene principes

Uit een grootschalig klantenonderzoek dat MarketResponse in 2019 uitvoerde, blijkt dat er verschillende thema’s zijn waar bedrijven zich (vanuit de ogen van de consument) op kunnen richten om oog te hebben voor de mens en maatschappij om zich heen. Er kwamen zeven groene principes naar voren die de klant impliciet hanteert in het normeren en waarderen van bedrijven. De zeven groene principes geven praktisch en positief weer wat je als bedrijf op orde moet hebben als je gezien wilt worden als een bedrijf dat aandacht heeft voor mens en maatschappij.

1. Eerlijkheid richting klant en keten

De basis van aandacht voor mens en maatschappij is: eerlijk zakendoen met mij als klant. Prima dat je een bedrijf bent en dat ik dus wat bij je kan kopen of een dienst van je af kan nemen, maar behandel mij wel eerlijk en wees zelf eerlijk.

2. Afvalreductie en recycling

Het tweede groene principe gaat over afvalreductie en recycling. Hoe zit dat bij jou? Hoeveel verpakkingsmateriaal gebruiken jullie nog en hoe zou je die berg kunnen verminderen? Op welke punten kun jij ervoor zorgen dat je verpakkingsmaterialen, jouw producten of grondstoffen daarbij weer gerecycled worden?

3. Duurzaamheid van productie en transport

Het derde groene principe gaat over duurzaamheid van productie en transport. Zeker in de productie-industrie, maar ook in de online branche een onderwerp waar klanten steeds meer naar kijken. Klanten stellen zich niet alleen de vraag ‘Hoe wordt mijn aankoop gemaakt?’ maar ook: ‘Hoe komt mijn aankoop naar mij toe (transport)?’

4. Omgang met en diversiteit van medewerkers

Het vierde groene principe gaat over de mens. De diversiteit van medewerkers, maar ook hun arbeidsomstandigheden. Van elementen als werktijden en pauze tot vrijheid en verantwoordelijkheid. Eigenlijk gaat de vierde groene regel er dus over hoe jij, als bedrijf, met je medewerkers omgaat. Als je het hebt over diversiteit van medewerkers heb je het ook over inclusiviteit. Niet alleen diversiteit in geslacht, leeftijd, herkomst of wat dan ook, maar dus ook over mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een inclusieve bedrijfscultuur houdt rekening met de verschillen tussen werknemers en doet dat bedrijfsbreed.

5. Stimuleren van duurzame levenswijze

Het vijfde groene principe heeft te maken met de vraag of jij niet alleen zelf als bedrijf duurzaam bezig bent, maar in hoeverre jij mij stimuleert, helpt, ondersteunt, faciliteert zodat ik ook een steeds duurzamere levenswijze erop na kan houden.

6. Sociale betrokkenheid bij directe leefomgeving

Het zesde groene principe heeft te maken met de sociale betrokkenheid bij de directe leefomgeving. In hoeverre heb je binding met de directe omgeving waarin je functioneert? Dit kan door bijvoorbeeld het steunen van lokale initiatieven en goede doelen. Maar ook door actieve sociale betrokkenheid bij de leefomgeving van bijvoorbeeld de gezinnen in het dorp in het Derdewereldland waar de grondstoffen voor je product vandaan komen.

7. Dierenwelzijn

Het zevende en laatste groene principe gaat over dierenwelzijn. Dit principe speelt bijvoorbeeld bij leisure-bedrijven waar gewerkt wordt met echte dieren, bij biologische boeren en in de cosmetica waar dierproeven een issue zijn. Bij de biologische boeren komt dit principe terug in de dagelijkse boodschappen als het gaat om vlees, vis, eieren enzovoort.

Veel van de zeven groene principes, die voortkomen uit een grootschalig klantenonderzoek uit 2019, hebben een link met The Sustainable Development Goals (SDG’s). Deze SDG’s zijn in 2015 door de Verenigde Naties geïntroduceerd en vormen een uitstekend vehikel voor het gesprek over mens en maatschappij. Wie de SDG’s voor ogen houdt, realiseert zich al snel dat er ook een nieuwe manier van zakendoen nodig is én mogelijk is. Het is de weg van duurzame groei, waarbij bedrijven en hun dienstverlening niet alleen klantvraagstukken oplossen, maar gelijktijdig óók een antwoord geven op de uitdagingen en kansen van de huidige wereld, waarin steeds minder grondstoffen beschikbaar zijn en waarvoor geldt dat de grondstoffen die er zijn, oneerlijk verdeeld zijn.

Het is een misvatting te denken dat de groene principes afzonderlijk in te voeren zijn

Het is een misvatting te denken dat de groene principes afzonderlijk in te voeren zijn. In veel gevallen gaat het om het toepassen van combinaties. Veel duurzaamheidsinitiatieven raken meerdere groene principes gelijktijdig. Momenteel geldt dat je vanuit klantvriendelijkheid niet meteen alle groene principes tegelijkertijd hoeft te omarmen.

Het lijkt vooralsnog al heel effectief – zowel voor je impact op de wereld als voor het effect op klantvriendelijkheid – als je op één van deze principes al echt het verschil kunt maken. Tegelijkertijd geldt dat klantvriendelijkheid dynamisch is. Het is dan ook niet denkbeeldig dat de klantnorm de komende tijd blijft stijgen en dat het steeds meer normaal gevonden zal worden dat je als bedrijf steeds meer of zelfs alle groene principes ter harte neemt en je bedrijfsvoering daar totaal op aanpast.

Het is lastig om van een afstand vast te stellen of je met jouw bedrijf nu moet inzetten op één groen principe of juist op een combinatie van principes. Deze keuze is afhankelijk van waar je als bedrijf voor staat, je product, je huidige serviceniveau, het budget wat je hebt om je bedrijfsvoering om te zetten en hoe complex deze transitie is.

In mijn boek ‘Ontmoet de Xceptionals‘ staan de zeven groene principes verder uitgewerkt met ook voorbeelden en drie frameworks. Deze drie frameworks bieden je houvast bij het toepassen van de groene principes in je bedrijfsvoering waardoor je de Sustainable Experience SX (oog hebben voor mens en maatschappij) verder kunt integreren:

Ben erg benieuwd om te lezen met welke groene principes jullie bezig gaan om echt te laten zien dat je oog hebt voor de mens en maatschappij om je heen.

Gerrit Piksen
Expert Customer Experience bij MarketResponse

Gerrit Piksen (1973) is schrijver van het boek Ontmoet de Xceptionals en Expert Customer Experience bij MarketResponse, een maatwerk onderzoeksbureau die organisaties helpt bij het Xceptional worden. Sinds 1998 werkzaam in de wereld van klantcontact, service/customer experience en marketing. Klantloyaliteit daar draait het om. Hoe wordt dit bepaald? wat heeft welke invloed en hoe zorg je ervoor dat klanten echt loyaal worden en blijven? Daar ligt Gerrit's fascinatie. Dit gaat van Customer Journey tot NPS en Direct Feedback onderzoeken. Niet alleen het onderzoek zelf, maar ook de invloed hiervan voor de organisatie. Projectleider van de verkiezing naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Thuis is Gerrit er vooral voor zijn drie dames en sport.

COMMUNITY
Categorie
Tags

3 Reacties

    Hans Snel

    Beste Gerrit,

    Goed dat jij marketeers handvatten wilt aanreiken op welke aspecten zij zich groen en duurzaam kunnen onderscheiden. Na de introductie van jouw zeven principes – waarin ik overigens de expliciete aandacht voor het klimaatvraagstuk mis – zeg je:

    “Het lijkt vooralsnog al heel effectief – zowel voor je impact op de wereld als voor het effect op klantvriendelijkheid – als je op één van deze principes al echt het verschil kunt maken.”

    Ik zou alle marketeers willen oproepen om een onderscheid te maken in wat je doet op de zeven principes (en gebruik liever de 17 SDG’s, die bieden een nog beter houvast) en wat je communiceert. In de communicatie naar consumenten kun je keuzes maken, afhankelijk van waar jouw doelgroep op aanslaat. Maar doe alsjeblieft veel meer dan de focus op slechts één principe, want als we dat allemaal doen, gaan we deze planeet voor de mensheid niet leefbaar houden. Ieder bedrijf heeft de morele plicht om zo spoedig als mogelijk regeneratief te worden, dat wil zeggen per saldo een integrale positieve impact te hebben op maatschappij en planeet. En als marketeer zou je daarvan de aanjager moeten zijn.


    16 juli 2021 om 06:19
    Gerrit Piksen

    Beste Hans,

    Dank voor je reactie en ik ben het zeker met je eens dat je richten op meer dan één van de groene principes natuurlijk beter is. Maar als alle bedrijven nu eens minimaal één principe echt goed aanpakken en het doorvoeren, dan maken we met z’n allen al een verschil. Liever alle bedrijven minimaal één dan 30% van de bedrijven die alles omarmen. De 17 SDG’s bieden zeker een goede houvast, de zeven principes komen voort uit klantonderzoek en zijn hoe de klant graag ziet dat een bedrijf laat zien dat ze oog hebben voor mens en maatschappij. Soms werkt het beter om vanuit klantperspectief dit onderwerp onder de aandacht te brengen, vandaar mijn blog en eigenlijk ook mijn boek. Ik denk dat we beide hetzelfde willen, namelijk de planeet waarop we allemaal wonen leefbaar te houden en goed door te geven aan onze kinderen.


    16 juli 2021 om 07:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!