Onzekerheden beinvloeden koopgedrag consument

Onzekerheden beinvloeden koopgedrag consument

Consumenten hebben steeds vaker te kampen met onzekerheid op het gebied van inkomen, maatschappelijke ontwikkelingen, normen en waarden en technologie. Deze ontwikkeling heeft invloed op het gedrag van zowel consument als werknemer en werkgever. Dit blijkt uit het Trendrapport 2004: Inspelen op de zekerheid van onzekerheden van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Wisselende sociale structuren en nieuwe technologieen beinvloeden het koopgedrag van de consument en daarmee tevens de structuur van de detailhandel. Technologie heeft een grote invloed op zowel de frontoffice als backoffice van de detailhandel. Bovendien treedt er branchevervaging op. De consument denkt steeds meer in consumptie- of koopverwante product- en dienstengroepen en ook horeca en retail gaan steeds vaker samen. Speciaalzaken en buurtwinkels ondergaan een revival en service en betrouwbaarheid worden belangrijker. Er komen steeds meer allochtone detaillisten en een groeiend aantal hybride winkeliers die in niches kunnen opereren door hun persoonlijke benadering van de klant.

Bron:
Detailhandel Magazine nr. 10, p. 16, 2 p.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.