Online uitgeven tijdschriften nog geen succes
Alle iniatieven van Zinio (o.a. Emerce), Qmags en Texterity (o.a. Business 2.0) ten spijt, volgens Patrick Kenealy (CEO IDG) is het online uitgeven van tijdschriften nog geen onverdeeld succes.
Tijdens het Digital Magazine Forum afgelopen week in New York presenteerde hij de resultaten van IDG, uitgever van een groot aantal tijdschriften. Zo werden voor het tijdschrift ComputerWorld gedurende 21 weken 822 digitale kopieen per week verspreid naar gekwalificeerde abonnees (totaal 17.262 kopieen). Het percentage abonnees dat de digitale kopieen ook daadwerkelijk ‘afhaalde’ lag tussen de 8,3 en 26,5 procent. Maar liefst 44 procent van de abonnees heeft zelfs nooit een kopie gedownload.
Alhoewel de resultaten voor 6-7 andere tijdschriften die IDG online uitgeeft hoopgevend zijn, kwam Kenealy met de slotconclusie dat er nog een lange weg te gaan is met digitaal uitgeven van tijdschriften.