Online servicesector kent vijf typen klant

29 augustus 2003, 15:16

E-services vormen onderdeel van een stille revolutie die de diensten- en informatiesector blijvend veranderen. Daarbij zijn vijf typen klant te onderscheiden, gebaseerd op hun interesse in nieuwe technologische ontwikkelingen.

Explorers, 17% van de bevolking, zijn het meest geinteresseerd. Het zijn voornamelijk jonge mannen met een goed inkomen die werkzaam zijn in de techniek. Ze zijn sterk gemotiveerd om zich nieuwe technologieen eigen te maken en kunnen het belang ervan uitdragen naar anderen.

Pioneers (23%) zijn wel gemotiveerd, maar kennen twijfels. Ze kunnen die te boven komen door klantvriendelijke service.

Skeptics (24%) lopen niet ver achter op de Pioneers, maar zijn weinig gemotiveerd. Zij kunnen overgehaald worden door te wijzen op indirecte en onderliggende voordelen van e-services.

Paranoids (18%), vooral vrouwen met een lager inkomen, geloven wel in de voordelen van technologie, maar zijn onzeker. Uitleg omtrent zaken als veilige betalingswijzen stelt hen gerust.

Laggards ten slotte (18%) zijn niet gemotiveerd en geloven niet in nieuwe technologieen als internet of e-services. Zij hebben lage inkomens en zijn veelal wat ouder.

Bron:

Marketing Management p. 28, 4,5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!