Online display advertising stijgt naar 97 miljoen netto euro in 2005

Online display advertising stijgt naar 97 miljoen netto euro in 2005

IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online media bestedingen over het kalenderjaar 2005 in kaart gebracht. De mediabestedingen uit online display advertenties over 2005 kwamen uit op een netto bedrag van 97 miljoen euro. De totale online advertising bestedingen komen daarmee op 170 miljoen euro netto in Nederland.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In 2004 waren de online display bestedingen in Nederland nog 66 miljoen euro netto. De stijging van 50% over 2005 werd door IAB begin dit jaar reeds voorspeld, maar daadwerkelijk halen is nog altijd een stukje lastiger dan voorspellen.”

IAB Nederland verwacht dat 2006 wel eens als een bijzonder reclamejaar in de boeken zou kunnen belanden. Igor Beuker licht toe: “als de online mediabestedingen ook in 2006 op dit tempo doorgroeien, zullen eind 2006 de netto online bestedingen zeer waarschijnlijk hoger uitkomen dan de netto mediabestedingen aan radio in Nederland. Als we naar het recente mediaconsumptieonderzoek van IAB en Interview-NSS kijken, zullen veel merken in 2006 beter gaan inspelen op het veranderende mediagedrag van de consument. En met Nederland als koploper in breedband internet penetratie, zal dus nog veel meer mediabudget verschuiven naar online kanalen.”
 
Branches die voorop liepen qua online media bestedingen in 2005 waren Media met 21,6%, Telecom/ICT met 19,4%, Financiële Dienstverlening met 17%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 7,9% en Retail met 6%. Binnen de online display advertising van 97 miljoen euro was de verdeling naar soort: 49% banners, contentintegratie & sponsoring 34%, pop-ups en full screen ads 6% en e-mail stijgt naar 5%.

Bron: Persbericht IAB

Eerdere berichten:
Q3-2005: Netto online reclamebestedingen laten groei zien van 49,2%
Q2-2005: Online reclame stijgt naar 24,2 miljoen euro netto in Q2 2005
Q1-2005: Online advertising in Nederland naar 21,5 miljoen euro netto
Q4-2004: Nederlandse online advertising stijgt 56%


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Dus als ik het goed begrijp zijn hier de cijfers van Google niet in meegenomen. Dan zou het bedrag dus een stuk hoger uitkunnen vallen

    geplaatst op
  • Ivan, we hebben deze discussie al vaker hier gehad; de cijfers van het IAB geven inderdaad niet het totale plaatje. De werkelijke uitgaven liggen beduidend hoger.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.