Online display advertising stijgt naar 97 miljoen netto euro in 2005

27 februari 2006, 13:40

IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online media bestedingen over het kalenderjaar 2005 in kaart gebracht. De mediabestedingen uit online display advertenties over 2005 kwamen uit op een netto bedrag van 97 miljoen euro. De totale online advertising bestedingen komen daarmee op 170 miljoen euro netto in Nederland.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In 2004 waren de online display bestedingen in Nederland nog 66 miljoen euro netto. De stijging van 50% over 2005 werd door IAB begin dit jaar reeds voorspeld, maar daadwerkelijk halen is nog altijd een stukje lastiger dan voorspellen.”

IAB Nederland verwacht dat 2006 wel eens als een bijzonder reclamejaar in de boeken zou kunnen belanden. Igor Beuker licht toe: “als de online mediabestedingen ook in 2006 op dit tempo doorgroeien, zullen eind 2006 de netto online bestedingen zeer waarschijnlijk hoger uitkomen dan de netto mediabestedingen aan radio in Nederland. Als we naar het recente mediaconsumptieonderzoek van IAB en Interview-NSS kijken, zullen veel merken in 2006 beter gaan inspelen op het veranderende mediagedrag van de consument. En met Nederland als koploper in breedband internet penetratie, zal dus nog veel meer mediabudget verschuiven naar online kanalen.”

Branches die voorop liepen qua online media bestedingen in 2005 waren Media met 21,6%, Telecom/ICT met 19,4%, Financiële Dienstverlening met 17%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 7,9% en Retail met 6%. Binnen de online display advertising van 97 miljoen euro was de verdeling naar soort: 49% banners, contentintegratie & sponsoring 34%, pop-ups en full screen ads 6% en e-mail stijgt naar 5%.

Bron: Persbericht IAB

Eerdere berichten:

Q3-2005: Netto online reclamebestedingen laten groei zien van 49,2%

Q2-2005: Online reclame stijgt naar 24,2 miljoen euro netto in Q2 2005

Q1-2005: Online advertising in Nederland naar 21,5 miljoen euro netto

Q4-2004: Nederlandse online advertising stijgt 56%

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ivan Spijkers

    Dus als ik het goed begrijp zijn hier de cijfers van Google niet in meegenomen. Dan zou het bedrag dus een stuk hoger uitkunnen vallen


    27 februari 2006 om 14:55
    media

    Ivan, we hebben deze discussie al vaker hier gehad; de cijfers van het IAB geven inderdaad niet het totale plaatje. De werkelijke uitgaven liggen beduidend hoger.


    27 februari 2006 om 15:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!