Online bankieren wint sterk aan populariteit

3 juni 2004, 18:56

Na e-mailen is online bankieren de meest frequent uitgevoerde Internet activiteit: 92 procent van de Nederlandse internetgebruikers e-mailt wekelijks en 60 procent doet wekelijks online financi?le verrichtingen. Inmiddels heeft 86 procent van de Nederlandse internetpopulatie wel eens iets online gekocht.

Opvallend is volgens onderzoeksbureau Insites dat online bankieren als eerste ?niet communicatie toepassing? in de lijst van meest populaire online toepassingen terug te vinden is. Zeven op tien of 4,9 miljoen Nederlandse surfers werken met een online banking pakket. ?Steeds meer mensen bankieren via internet. Geen rekening meer hoeven te houden met de openingsuren van de bank, of niet meer moeten wachten aan het loket zijn de belangrijkste beweegredenen om te starten met online bankieren?, aldus Steven van Belleghem van Insites.

86 procent van de Nederlandse online populatie heeft wel eens een product of dienst online aangekocht. In vergelijking met mei 2003 is dit een stijging van 30 procent. ?Ook in de toekomst is het aantal e-commerce gebruikers verzekerd, aangezien het overgrote deel van de e-shoppers dit in de toekomst opnieuw zegt te zullen doen. De sterke groei in e-commerce-transacties is te danken aan de sterke toename van Internetervaring in Nederland. De stijging van breedband en de groeiende expertise bij het merendeel van de surfers, leidt tot een stijgend aantal online aankopen?, stelt Van Belleghem.

Het meest kopen internetgebruikers boeken, kleding of vliegtuigtickets online. De verschillende e-Scape studies van InSites tonen aan dat deze producten reeds verschillende jaren op rij de top drie vormen van meest gekochte producten. Gemiddeld koopt een Nederlandse surfer vier producten en/of diensten per jaar aan via het Internet, met een gemiddelde prijs van 96 euro. In totaal kochten Nederlandse surfers het afgelopen jaarvoor voor 2,3 miljard euro aan producten via Internet.

Bron:

http://www.insites.be/freeff/press/PressRelease_eScape_6.pdf

Via:

http://www.computable.nl/nieuws.htm?id=293148

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!