Online autoreclame groeit met 15 procent
Autoproducenten in de VS geven dit jaar 1,3 miljard dollar uit aan online advertising, dat is 15 procent meer dan in 2002. Dit volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Borell Associates. 1,3 miljard dollar lijkt veel, maar vormt slechts 4,5 procent van het gehele markeringbudget voor autoreclame in de VS.
En dat terwijl 47 procent van alle Amerikanen rondsurft op internet alvorens een auto aan te schaffen. Vooral lokale televisiestations hebben moeten inleveren. Borell schat dat de stations dit jaar minder dan 30 miljoen dollar ontvangen voor autoreclame. De marketingdollars worden vooral uitgegeven op de autoverkoopsites. Autotrader.com alleen al bijvoorbeeld ontvangt 120 miljoen dollar dit jaar, en neemt daarmee de grootste hap uit de taart. Nieuwssites met autorubrieken ontvangen tezamen slechts 150 miljoen dollar. De onderzoekers stellen dat deze sites nog meer moeten samenwerken met kranten om meer advertentiegelden te kunnen binnenhalen. Borell vatte de bevindingen samen in het onderzoek ?Automotive Advertising Online: Review and Outlook?. Het bureau kreeg hulp van databedrijf Ad Audit Services
Bron: Adweek