Online advertising in Nederland naar 21,5 miljoen euro netto

Online advertising in Nederland naar 21,5 miljoen euro netto

IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het eerste kwartaal van 2005 in kaart gebracht. De netto online bestedingen over dit kwartaal kwamen uit op 21,5 miljoen euro.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De exploitanten en advertentienetwerken die in 2004 reeds deelnamen aan de registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia. In 2005 sloten 5 nieuwe partijen zich aan bij deze registratie: TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “Over het eerste kwartaal van 2004 bedroegen deze netto bestedingen nog ? 16 miljoen, dus ? 5,5 miljoen meer is een stijging van 34%”. Verder licht Beuker toe: “IAB en BBC betreuren het feit dat Google en Overture nog steeds niet deelnemen aan deze rapportage. IAB en BBC zijn wel zeer content dat hun gezamenlijke inspanningen hebben geleid tot de deelname van 5 nieuwe participanten per 1 januari 2005. Ook kunnen snelle rekenaars concluderen waar de netto online bestedingen naartoe zullen groeien dit jaar, richting de ? 100 miljoen”.

Branches welke voorop liepen qua online reclame bestedingen over het eerste kwartaal van 2005 waren Media met 22%, Financi?le Dienstverlening met 20%, Telecom/ICT met 18%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 10%. Daarna volgt een grote middenmoot. 

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 45% kwam tot stand door banners & skyscrapers, 37% uit contentintegratie & sponsoring, 7% uit pop-ups, interstitials en full screen ads. E-mail stijgt naar 6%, overig 3% en search blijft steken op 2%.

Bron:
Persbericht IAB


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Lastig hoor, al die cijvers. Zie WebWereld:

    De online reclamebestedingen in Nederland zijn in een jaar tijd met 34 procent gestegen (...)
    Vooral in de sector media werd in de afgelopen drie maanden meer aan online reclame uitgegeven. Hier steeg de online reclameuitgaven met 22 procent vergeleken met een jaar eerder


    Die 22% betreft een aandeel, lieve mensen, geen stijging.

    geplaatst op
  • Cursus persberichten lezen aangevuld met een cursus basisstatistiek zou voor velen niet verkeerd zijn ;-)

    Scherpe opmerking overigens van Peter dat de stijging van 34% een vertekend beeld geeft door het feit dat er vijf nieuwe participanten zijn toegetreden tot de registratie. Zij zouden volgens het persbericht van IAB goed zijn voor een stijging van 10% van de bestedingen. De vergelijkbare bestedingen in 2005 op basis van de 'oude' set participanten komt dus op € 19,3 miljoen. Ten opzichte van de € 16 miljoen uit het eerste kwartaal van 2004 is dat een stijging van 21%.

    De € 19,3 uit Q1 2005 zou een daling betekenen ten opzichte van het vorige kwartaal toen IAB en BBC nog € 19,8 miljoen rapporteerden. Hetgeen overigens niet vreemd is gezien de laatste maanden van het jaar traditioneel gunstig zijn voor exploitanten (niet alleen voor internet overigens).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.