Online startups event: inspiratie en tips van internetondernemers

1 oktober 2012, 11:49

“Nederland heeft behoefte aan meer online ondernemers met handen, hoofd en hart.”, aldus organisator van het Online Startups Event en Marketingfacts-blogger Katherine Kucherenko. Want dit zorgt voor meer nieuwe banen, meer getalenteerde en hoogopgeleide immigratie en meer kansen voor de vrouwelijke ondernemers. En de tijd is rijp. Disney, Apple, IBM en Microsoft zijn allemaal in crisistijd opgericht.

“Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels, the troublemakers, the round pegs in the square holes… the ones who see things differently — they're not fond of rules… You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them, but the only thing you can't do is ignore them because they change things… they push the human race forward, and while some may see them as the crazy ones, we see genius, because the ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do.” – Steve Jobs

Deze gastblog is geschreven door Tom van den Berkhof. Tom is CIO van Icons.

Edwin van de Bospoort (Sciomino)

Edwin is co-founder van Sciomino – 'de social mining tool'. Samen met zijn compagnon Herman van Dompseler heeft hij een tool ontwikkeld die een organisatie laat zien wie zij in huis hebben. Een soort LinkedIn, maar dan intern in het bedrijf. Het geeft direct antwoord op de vragen: Wie kan mij helpen met..? Wie heeft ervaring met..? Wie kent iemand die ….?

In zijn verhaal onthult hij vele lessons learned. Met name het verkrijgen van investeerders is een uitdaging. “Get back to us when you get some fur”, is iets wat hij vaak te horen kreeg. Waarop zijn reactie was: “When we are fur, we don’t need your money”.

Andere lessen van Edwin:

1. ‘I am not good in hierarchy’ (zijn reden om een bedrijf te starten)

2. ‘I cannot always be of a help’ (zijn ontdekking in Ecuador)

3. ‘Share your ideas’

4. ‘You need some luck’

5. ‘Quality pays of at the end’

6. ‘Believers are golden’

7. ‘Everybody gives advice, but nobody help you choose’

8. ‘Update connections’

9. ‘Don’t believe the hype’

10. ‘Stick to your gut feelings’

11. ‘Do it your way’

12. ‘Patience’

13. ‘Honesty & Passion’

14. ‘You know best, you know what is best for you’

Een lijstje die je aan het denken zet, en laat je er vooral door inspireren.

Ik heb ook gevraagd waardoor Edwin geïnspireerd is geraakt en dit was op de Rolex award for enterprise waar een man een simpele oplossing had voor een groot probleem. Doordat de zon in Peru ’s avonds al vroeg ondergaat, kunnen de kinderen in dat land niet lang lezen. Hij bedacht een led lampje die ervoor zorgde dat de kinderen ’s avond, terwijl het donker was, konden lezen. Hierdoor ontstond er een hogere educatie. De oplossing lag in een niche, maar het effect ervan was groots.

Syed Shuttari (Let's Lunch)

Naast stand-up comedian is Syed 1 jaar geleden begonnen met het opzetten van zijn idee en heeft Letslunch.com gelanceerd. Na een lancering in Nieuw-Zeeland en Itali is Nederland nu aan de beurt. Om die reden is Syed dan ook speciaal vanuit San Francisco over gekomen om zijn verhaal te doen. Het blijkt bijzonder en inspirerend te zijn. Geboren in India reisde hij naar Amerika om de American Dream na te streven.

Zijn drang om iets anders te proberen leidde hem via een stand-up comedian carrière naar een cursus over ondernemerschap. Het was voor hem de eerste keer dat hij met dit woord werd geconfronteerd en melde zich direct aan. Hij moest een project bedenken en geïnspireerd door het hebben van een lunch die zakelijk gezien ook nog nut had, bedacht hij Letslunch.com. En zijn idee bleek zo goed te zijn, dat alleen een logo maken voldoende bleek te zijn. De rest van de marketing ging vanzelf, “I was lucky with that”, aldus Syed.

Desalniettemin blijft juist die eerste fase het moeilijkst. “Getting the first 1000 followers is the hardest part. Then 10.000 and 100.000 are more easy”, zo zegt Syed.

Merien ten Houten (o.a. Ilse.nl)

Merien is een internetondernemer die met de zoekmachine ilse.nl begon en vervolgens een aantal andere bedrijven als Secoin (micropayments), voordeeljager.nl, Sync.nl en Bits on the Run en de bekende nieuwssite nu.nl is gestart. “Iets nieuws bouwen is veel leuker dan iets onderhouden”, zo begint Merien. Wel waarschuwt hij dat je niet de focus moet verliezen, en je wel mensen moet hebben die het platform wel kunnen onderhouden.

Ook Merien heeft nog wel wat tips en aanzien van investeerders: “‘Wanneer je opzoek bent naar investeerders, kijk dan niet alleen naar het geld, maar sta open voor wat ze nog meer kunnen brengen. [..] Ilse stond aan het begin van de internetbubbel en er werd zelfs gebeld door investeerders met de vraag of we nog geld nodig hadden.”

Na Ilse.nl onstond er een radiostilte. Als zoon van een journalist vond hij dat er nog geen goede website was waar nieuws op aangeboden werd. Hij deelde zijn idee met anderen en werd door iedereen gesteund. Hij zocht investeerders/partners, maar PCM geloofde niet in zijn idee en de NOS kon vanuit de regelgeving niet participeren. Uiteindelijk startte hij het platform samen met enkele partners.

Ook Merien heeft een aantal interessante lessons learned:

1. Things are easy as long as everything goed according plan.

2. Nothing ever goes according plan.

Dit neemt niet weg dat een business plan en richting wel nodig zijn.

1. Partnerships are necessary.

2. Unequal partnerships are hard to manage.

3. Partnership are almost never equal.

En wellicht het meest belangrijk: “ontwikkel alleen producten die je zelf zou en gaat gebruiken.”

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!