Online marketing versus contentmarketing: het verschil in een model

2 april 2019, 06:00

Wat valt er precies onder online marketing en wat onder contentmarketing? We voelen het min of meer aan. Maar hoe zit het precies? Dit model geeft je het overzicht: waar online marketing eindigt en contentmarketing begint.

“We zoeken een online marketeer met kennis van SEO.”

“Ben jij de contentmarketeer die onze conversie laat boosten?”

Zo maar twee zinnen die ik las in verschillende vacatures. Twee foute zinnen, want SEO hoort bij contentmarketing en conversie bij online marketing. Toch? Of ligt het genuanceerder?

Hoe groot is jouw bedrijf?

Wat welke marketeer precies doet, is afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Neem een MKB-bedrijf. Zo’n bedrijf begint klein. De directeur doet alles, inclusief marketing. Maar dat wordt te veel. Dus neemt de directeur een marketeer in dienst. Die marketeer pakt alle marketing op: de site, de brochures, de e-mailings, de huisstijl, de events. Alles.

“Wat welke marketeer precies doet, is afhankelijk van de grootte van het bedrijf”

Dan wordt het wéér te veel. De marketeer vraag aan z’n directeur: “Ik wil er iemand bij, specifiek voor online”. De directeur stemt in. En dus komt er een online marketeer. Die wordt verantwoordelijk voor online: de website, Google Ads, e-mailings, blogs, social media, et cetera. Maar je raadt het al: het wordt wéér te veel. En dus zegt de online marketeer: “Ik wil er iemand bij, specifiek voor content”.

Wat mij betreft is dit de ‘chronologische’ volgorde:

  1. directeur
  2. marketeer
  3. online marketeer
  4. contentmarketeer

De digital marketeer

Die online marketeer en contentmarketeer vallen samen onder het kopje ‘digital marketeer’. Maar let op: niet altijd. Digital marketing is namelijk ook de Engelse benaming voor online marketing. Snap je het nog?

Ik ga me in deze blog overigens niet bezighouden met online marketing en contentmarketing versus e-mailmarketing, datamarketing en social-mediamarketing. Het is al nu al ingewikkeld genoeg. Laat staan dat ik uitleg wat het verschil is tussen een contentmarketeer, blogger, copywriter, storyteller en tekstschrijver. Dat laatste kun je overigens lezen in deze blog.

Content en online als broers

Goed, wat hoort bij online marketing en wat bij contentmarketing? Laat ik vooropstellen: daar is geen harde richtlijn voor. Veel online activiteiten kunnen beide marketeers prima oppakken. Online en contentmarketeers zijn inhoudelijk goed op de hoogte van elkaars werkzaamheden. Het zijn broers, met elk hun eigen kenmerken.

Geld versus tijd

We zien een duidelijk verschil als we kijken naar Google. Een contentmarketeer is in Google bezig met het stuwen van de organische resultaten: de ranking positie. Hiermee hoopt hij meer traffic naar de website te krijgen.

De online marketeer heeft hetzelfde doel: traffic naar de website krijgen. Maar de online marketeer kijkt breder naar de herkomst van de traffic. En hij houdt zich bezig met de vraag wat een sitebezoek, leidend naar een conversie, uiteindelijk mag kosten.

De termijn waarop beide marketeers zich focussen, is ook verschillend. De online marketeer houdt zich bezig met zowel de korte als de lange termijn. De contentmarketeer is vooral gericht op de lange termijn.

“Het verschil tussen de online marketeers en contentmarketeers is een verschil in focus”

De tweede laatste punten samengevat: het verschil tussen de online marketeers en contentmarketeers is een verschil in focus: geld versus tijd. Met alle armslagen van dien uiteraard.

Verschil in uitvoering

Als we binnen content en online marketing kijken naar het écht uitvoerende werk, dan is er minder nuance nodig.

Een uitvoerend online marketeer houdt zich bezig met het inregelen van Google Ads, display advertising, social advertising, affiliate-marketing en uiteraard de return on investment (ROI). Een uitvoerend contentmarketeer optimaliseert statische content, schrijft blogs, ontwikkelt contentkalenders en neemt eventueel de social posts voor zijn of haar rekening. De search enging ranking position (SERP) en click-through-rate (CTR) zijn voor hem of haar belangrijke indicatoren.

Het grijze gebied

En dan is er nog een heel groot grijs gebied met daarin website-optimalisatie, interaction design, conversie-optimalisatie, A/B-testen en e-mailmarketing. Corporate organisatie hebben hier hun eigen specialisten voor. Maar bij kleinere bedrijven worden deze activiteiten ‘gewoon’ neergelegd bij de content en online marketeer. Uiteraard kunnen zij besluiten deze expertises extern in te huren.

Geel en blauw

Tot slot nog een verschil in het type persoon. Een online marketeer is, buiten marketing, geïnteresseerd in cijfers, resultaten en data. Een online marketeer denkt analytisch. De contentmarketeer is, buiten marketing, juist bezig met communicatie, klantpsychologie en tekst. Een contentmarketeers denkt vooral creatief.

“De online marketeer is blauw en de contentmarketeer geel”

Wie bekend is met de Insights kleurenprofielen heeft nu een duidelijk beeld van de verschillen tussen deze personen: de online marketeer is blauw en de contentmarketeer geel.

Olaf Geysendorpher is directeur en eigenaar van Communicatiebureau Proven Context. Met zijn bureau pakt hij uitdagingen op in Copywriting, SEO, Websites en Marketing. Geinig weetje: Olaf heeft met z'n team ook deze Marketingfacts-website ontwikkeld 🙂

Categorie
Tags

12 Reacties

    Lisa

    Heel fijn artikel, heldere omschrijving! Nu weet ik wat echt bij me past en welke kant ik dus op wil. 😉


    2 april 2019 om 12:31
    provencontext

    Leuk om te horen. Nou ben ik ook wel benieuwd welke kant dat dan is :-).


    2 april 2019 om 12:34
    Lisa

    100% contentmarketeer!


    2 april 2019 om 14:26
    Dajo Rodrigo

    Hi Olaf, leuk artikel! Ik vind zelf (maar ik ben biased, geef ik meteen toe) SEO geen taak (of althans niet volledig) voor een content marketeer. In latere fase kan een content marketeer misschien een steentje bijdragen aan SEO.

    Je kunt artikelen schrijven wat je wil, maar als je technische framework voor SEO niet op orde is, dan ga je gewoon niet ranken.


    3 april 2019 om 16:01
    provencontext

    Ik snap wat je bedoelt Dajo. Sja, lastig punt. Ik heb web-optimalisatie tussen Online en Content ingezet. Een soort blend dus. En uiteraard speelt Web-Development ook een prominente rol. Sitesnelheid, headertags, structured data, linkbuilding, etc.. zijn relevant voor SEO. Maar inderdaad niet elke Content Marketeer zal hier voldoende kennis over hebben. Dat betekent overigens niet dat dit in het ideale plaatje wél zo zou moeten zijn. Een Content Marketeer zou vanuit zijn professie tenminste moeten kunnen aangeven dat met deze technische aspecten ‘iets’ moet gebeuren. Want inderdaad, je contentstrategie zal maar matig effect genereren als je website technisch niet op orde is. Online, Content en Web moeten dus regelmatig de koppen bij elkaar steken. Dan zijn de ‘hokjes’ waarin ze zitten, niet meer zo relevant.


    3 april 2019 om 17:56
    luuk.ros

    Ehmmmm, het verbaast me enigzins dat je CM onder online marketing schaart, want wat dan te doen met niet-online contentmarketing? ‘Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action’. (Contentmarketing Institute)


    5 april 2019 om 07:27
    provencontext

    Dank voor je feedback Luuk. Ik snap je punt. Ik heb in het model de Online en Content Marketeer naast elkaar gepositioneerd. “Onder elkaar” had meer te maken met de volgorde waarin een team zich uitbreid. Inderdaad, het is een breder verhaal. De Content Marketeer kijkt in principe niet naar online of offline. Je zou een content marketeer ook beter Marketingcommunicatiespecialist kunnen noemen. Maar die term is niet gangbaar in vacatures (vacatureteksten vormden de inspiratie voor mijn blog). Als we ‘digital’ als uitgangspunt nemen, toont het model het onderscheid redelijk goed. Maar inderdaad: content is breder dan digital :-). Een interessante reactie die ik via LinkedIn nog kreeg, luidde: “Een online marketeer bestaat niet. Een offline net zo min. Een marketeer is een marketeer, onafhankelijk van het kanaal”. Ook wel wat voor te zeggen :-).


    5 april 2019 om 07:47
    luuk.ros

    Er zijn wel meer puntjes: ‘SEO hoort bij contentmarketing en conversie bij online marketing’. Nou nee. Twee keer niet eigenlijk. We gaan het er eens over hebben.


    9 april 2019 om 08:52
    provencontext

    Goed idee. Whiteboard en stift erbij. Dan gaan we kijken of een model versie 1.1 of 2.0 kunnen creëren :-).


    9 april 2019 om 08:57
    Joyce Regensburg

    Heel verhelderend Olaf! Toen ik onlangs online op zoek ging naar opdrachten liep ik er ook tegenaan dat ik nog geen ‘etiketje’ had voor het werk dat ik doe. Het was even puzzelen voordat ik eruit was dat content creator het beste past. En content marketeer vind ik eigenlijk veel beter klinken! Dank je wel.


    13 april 2019 om 19:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!