Het Google Business Profile heeft een geweldige ROI, maar waar blijft de dienstverlening?

De meeste bedrijven zullen zich er niet bewust van zijn, maar met name in retail, en voor heel veel lokale ondernemers is het Google Business Profile een bijzonder belangrijk kanaal.

11 juli 2024, 09:26 528 x gelezen

Al jarenlang plaatst Google voor vrijwel alle lokale keywords haar Google Business profielen boven de organische zoekresultaten. Terwijl het nieuws over SEO je nog altijd om de oren vliegt, hoor je bitter weinig over het optimaliseren van dit Google Business Profile. Terwijl je met een aantal eenvoudige handelingen de prestaties van het Google Business Profile flink kunt verbeteren. Tijd voor een verklaring en een aantal concrete tips.

Uit recent onderzoek van iO blijkt dat maar liefst 44 procent van de mobiele bezoekers op een Google Business Profile (GBP) klikt als dit wordt getoond. En nog maar 29 procent de moeite neemt om naar beneden te scrollen en de organische zoekresultaten bezoekt. Daarnaast is Google Maps zelf ook een zoekmachine geworden. De meeste bedrijven zullen zich er niet bewust van zijn, maar met name in retail, en voor heel veel lokale ondernemers is het GBP een bijzonder belangrijk kanaal.

Ik heb zelf een kort onderzoek uitgevoerd, en zie dat de mate van optimalisatie verschilt per branche. De meeste winkelketens hebben wel enige vorm van optimalisatie en foto’s toegevoegd. Ga je echter op zoek naar een IT-dienstverlener, tandarts of accountant, dan zie je dat het percentage geoptimaliseerde profielen hard afneemt. Meestal heeft de top 3 nog wel wat (stock) foto’s geplaatst, maar daarna loopt het snel terug. Verder zijn bij 78 procent van de profielen die ik heb geanalyseerd nog verbeterslagen te maken. Tijd voor wat concrete tips. Hier komen ze:

Bovenstaande Google Street View-afbeelding voor dit administratiekantoor is wel erg ongelukkig. Tijd voor een nieuwe foto?

Tip 1: voeg meer categorieën toe

De meeste bedrijven hebben één of twee categorieën doorgegeven aan Google. IT-dienstverleners hebben bijvoorbeeld opvallend vaak ‘IT consultancy’ als categorie. Grote kans dat dit de eerste suggestie is die Google geeft als je bij categorie ‘IT’ intypt. Je kunt echter ook de categorieën ‘Softwarebedrijf’, ‘Internetprovider’, ‘IT-uitbestedingspartner’, ‘Telecom-installateur’ en ‘Computer-beveiligingsservice’ toevoegen (voor de duidelijkheid, die namen heb ik niet verzonnen).

Om het nut aan te tonen: als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘zakelijk internet’ komen vooral bedrijven die ‘Internetprovider’ in hun categorie hebben staan bovenaan te staan, en zakken bedrijven met alleen ‘IT-consultacy’ als categorie naar beneden.

Er is een handige Chrome extensie, genaamd GMT Everywhere. Hiermee kun je in één oogopslag zien welke categorieën je concurrenten allemaal hebben doorgegeven aan Google. De categorie is een van de belangrijkste factoren waarop Google de ranking bepaalt, dus vul deze aan.

Tip 2: voeg de belangrijkste dienst toe aan de bedrijfsnaam

Tot voor kort was dit de ultieme truc voor het optimaliseren van je GBP. Je vermeldt niet alleen je bedrijfsnaam, maar voegt hier ook de belangrijkste dienst aan toe. Op deze manier werd je profiel niet alleen getoond als iemand je bedrijfsnaam intypte, maar met een beetje geluk ook als iemand op je dienst zocht. Ik heb meegemaakt dat dit zelfs voor een competitief keyword als ‘Energie vergelijken’ werkte. Het lijkt er echter op dat Google dit niet meer als rankingfactor gebruikt en zie nog zelden dat dit werkt.

Dat wil niet zeggen dat je het niet meer moet doen. Bezoekers zien namelijk wel direct wat het bedrijf te bieden heeft, en het valt op, wat een hogere CTR kan opleveren. Ook de plaatsnaam toevoegen achter de bedrijfsnaam kan helpen.

Enkele fictieve voorbeelden:
“Bouwbedrijf Janssen Aalsmeer – Dé dakkapellen specialist”
of “Accountantskantoor van Beveren Beverwijk – Bedrijfsadministratie voor het MKB”

Zeg nou zelf, dit is toch veel aantrekkelijker dan “Janssen B.V.” of “Van Beveren Administratie VOF”? In veel gevallen staat de officiële bedrijfsnaam inclusief (voor marketeers) nutteloze bedrijfsvorm nog in het GBP vermeld, terwijl dit in twee minuten is aan te passen.

Overdrijf echter niet. Google heeft een hekel aan misbruik, dus vul alleen gegevens in die echt overeenkomen met de dienstverlening van het bedrijf.

Tip 3: overweeg tooling

Er is tooling beschikbaar om meerdere profielen centraal te beheren. Voor bedrijven met meer dan vijf vestigingen is dit zeker de moeite waard om eens in te duiken. Een voorbeeld van zo’n tool is Uberall, maar er zijn er nog meer.

Wil je voor meerdere vestigingen ook je bedrijfsprofielen op bijvoorbeeld Bing Places en Apple Maps beheren, dan loont het ook om tooling in te zetten. Bing Places kun je trouwens ook op wekelijkse basis automatisch met een Google Business Profile laten synchroniseren, dus dat kan ook een oplossing zijn.

Naast tooling voor beheer gebruikt ieder bureau wel tooling om op social media te posten. Meestal bestaat de mogelijkheid om hier gewoon het Google Business Profile aan toe te voegen. Zo kun je relevante social media posts direct in het GBP doorplaatsen. Naar mijn ervaring is dit een quick win die klanten erg waarderen.

Tip 4: overweeg om meerdere profielen aan te maken

Nog te vaak zie ik bedrijven met meerdere vestigingen die alleen voor de hoofdvestiging een GBP hebben aangemaakt, of waarbij het tweede profiel eigenlijk vergeten wordt om bij te houden. Een gemiste kans, want het GBP is de eenvoudigste manier om goed gevonden te worden in je regio. Juist als het alleen een dependance of saleskantoor betreft kan dit erg belangrijk zijn. Zoals bij tip 3 al aangegeven, kun je overwegen om tooling in te zetten om dit goed te regelen.

Tip 5: vraag en reageer op reviews en vroeg vragen toe

Dit lijkt een open deur, maar marketeers, waarom doen we het dan niet? Vooral kleinere bedrijven hebben vaak geen reviews op hun GBP, of het beperkt zich tot een enkeling die juist een slechte ervaring heeft gehad. Veel bedrijven richten zich bij reviews op Kiyoh of bijvoorbeeld Tripadvisor. Google neemt reviews van externe bronnen wel vaak over, dus dat is prima. Heb je als bedrijf geen reviews, dan raad ik altijd aan een aantal trouwe klanten te vragen om een review achter te laten. Niet alleen prospects, maar ook potentiële werknemers lezen de reviews. Het is naar mijn mening dan ook niet verkeerd om enkele (ex) medewerkers kort te laten vertellen wat ze van het bedrijf vinden. Laat ze in de review duidelijk maken dat ze het werk bij jou leuk vinden en laat ze zich niet voordoen als klant.

Verder spreekt het denk ik voor zich dat je reageert op reviews. Zowel de positieve als negatieve.

Het GBP biedt verder de mogelijkheid om veel gestelde vragen toe te voegen. Het is uiteraard de bedoeling van Google dat klanten dit doen, maar bij de meeste MKB-bedrijven gebeurt dit zelden. Als bedrijf weet je meestal prima wat voor vragen potentiële klanten regelmatig hebben, dus vul die gewoon in. Ik heb het zelf niet kunnen testen, maar een vraag schijnt wel drie keer te moeten worden geliket voordat hij in je profiel verschijnt.

Op bovenstaande afbeelding zie je hoe lang het bedrijf al actief is. Bij het behalen van een optimale CTR zijn het kleine dingen die het verschil maken. Een bedrijf dat lang actief is, schept vertrouwen. Om dit bij je profiel te tonen moet je in je GBP wel instellen wat de openingsdatum van je bedrijf is. Google controleert dit overigens niet….

Terug naar de kern

Terug naar de titel van dit artikel. Waarom blijft het Google Business Profile zo onderbelicht? Ik denk dat het met een aantal factoren te maken heeft. Ten eerste zijn de resultaten uit het Google Business Profile niet zo goed meetbaar. Je hebt wel statistieken en Google mailt je regelmatig de resultaten, maar conversies ontbreken hierin. En hoe toon je aan dat iemand via het GBP in je winkel is gekomen?

De lokale houthandel heeft echt geen idee of iemand eerst het GBP heeft bekeken, of  dat hij of zij gewoon het bord langs de kant van de weg heeft zien staan. Dit probleem is voor online conversie deels te tackelen door UTM tags aan al je links toe te voegen. Aantonen dat iemand via het GBP in de winkel langskomt blijft echter een vrijwel onmogelijke uitdaging.

Een tweede reden waarom het onderbelicht is, is naar mijn mening het gebrek aan business model voor online agencies. Tenzij een klant meerdere vestigingen heeft, is een eenmalige optimalisatie vaak het maximale wat je kunt verkopen. Ook het posten op het GBP heeft nog niet het bereik als op andere socials, omdat je met het GBP geen volgers kunt opbouwen. De posts worden alleen getoond als je op de bedrijfsnaam zoekt. Naar mijn mening zorgt het er juist voor dat je bedrijf er goed op komt te staan bij potentiële klanten, maar opnieuw, hoe toon je dit aan bij je opdrachtgever?

Hoewel het dus lastig is aan te tonen, is de ROI op een geoptimaliseerd profiel naar mijn mening extreem hoog. Juist omdat het vaak een eenmalige actie is, en het bedrijf er jarenlang profijt van heeft. Ik hoop dat dit artikel jullie enthousiasme voor het Google Business Profile heeft aangewakkerd en dat meer marketeers met het GBP aan de slag gaan!

Rick de Vlieger
Zelfstandig tech-marketeer bij Rickdevlieger.com

Ik help ambitieuze bedrijven bij hun marketingstrategie en door op structurele basis een deel van hun digitale marketing uit te voeren. Ik schrijf content, positioneer het bedrijf op LinkedIn of verbeter de vindbaarheid in de zoekmachines. Technische verhalen weet ik op een aantrekkelijke manier op papier (of in pixels) te zetten. Altijd denkend vanuit doelgroepen en haakjes zoekend om de voordelen van een producten aan verschillende soorten klanten uit te leggen. Ik heb brede interesse in (digital) marketing / strategie en schrijf hier met regelmaat over op mijn eigen websites zoals Managementgoeroes.nl en natuurlijk op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!