Online gamers zijn geen kansloze in zichzelf gekeerde a-sociale witte puistenkoppen. Nee, het zijn juist zeer sociale mensen. Althans, dat stellen onderzoekers van de Trent University uit Nottingham (UK). De onderzoekers hielden een onderzoek onder duizend spelers van MMORPG’s (daar komt ie: Massively Multiplayer Online Role Playing Games). Via: WOWinsider, Fok, Gamedaily.com (15 augustus).
Zie ook dit te briljante Southpark-filmpje (YouTube). Stan’s Dad: ‘Stan, shouldn’t you go out and socialize with your friends?’ Stan: ‘I AM socializing with my friends, r-tard. I’m playing an MMORPG, with people from all over the world.’ Stan’s Dad: ‘I am NOT an r-tard.’
Wat blijkt uit het onderzoek:
Driekwart van de ondervraagden ontmoet hun online vrienden ook in real life. Vijftig procent van de de MMORPG-spelers ontwikkelt goede vriendschappen met hun online vrienden waarmee ze, in het geval van WOW, ten strijde trekken. Een op de tien ontwikkelt zelfs ‘physical relationships’. Vijftig procent van de ondervraagden verkiest WOW als favoriete spel.
Nog meer interessante onderzoeksbevindingen:
- 40 procent van de ondervraagden verkiest het bespreken van gevoelige persoonlijke zaken met een online vriend boven praten met real-time vrienden.
- Een op de vijf gelooft dat het spelen van een MMORPG een negatief effect heeft op hun relatie als de partner geen ‘player’ is.
- Vrouwen voelen zich eerder aangetrokken tot andere spelers en maken meer kans om uiteindelijk met ze te gaan daten.
- Vrouwen geven ‘therapeutic refreshment’ aan als belangrijkste reden om te spelen.
- Mannen spelen uit verbazing, interesse en nieuwsgierigheid.
- Een derde van de gamers zegt meer ‘zichzelf’ te kunnen zijn in de virtuele omgeving dan in real life.
- Tachtig procent van de ondervraagden speelde niet alleen met online vrienden, maar ook met real life vrienden en familie.
Een van de onderzoekers, Mark Griffiths concludeert:
‘This study has revealed many aspects of MMORPGs that were not known before. Previous research has suggested that gamers are socially inactive, but MMORPGs are actually extremely social games, with high percentages of gamers making life-long friends and even partners.’
Het volledige onderzoek, getiteld Social Interactions in Massively Multiplayer Online Role-Playing Gamers, is gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift CyberPsychology and Behavior (members only).