Ondernemerstips van Kalo Bagijn (BinckBank, Brand New Day): “Creëer als challenger een vijand”
Zoek een vijand! Dat advies krijg je als beginnend ondernemer van Kalo Bagijn, oprichter van BinckBank en pensioenbank Brand New Day. Dat stimuleert en zet de boel op scherp. Maar wie is dan in werkelijkheid zijn aartsrivaal?
“Voor de propositie van BinckBank in de markt waarin de concurrenten vooral grote, machtige partijen waren, creëerden we een vijand”, zegt Bagijn in gesprek met 7Ditches. “Intern werkte het goed, omdat we beter en sneller wilden dan de concurrent, extern waren we een alternatief voor grote banken en verzekeraars. Dit zorgde voor een ‘wij tegen zij’-gevoel. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel een product hebben waarmee je kan concurreren. Met Binckbank hebben we een steen in de vijver gegooid door bij beleggingen 99 procent minder rente te vragen dan bij de gevestigde banken. Er kwam een ‘kat uit de boom’-reactie, die ons de kans gaf om te groeien.”
Succes gaat vervelen
Die groei kwam er, veel groei zelfs, maar dan komt er voor een ondernemer toch altijd een moment dat het klaar is. Zo ook voor Bagijn. “We zijn met BinckBank in een hele korte tijd heel hard gegroeid, zowel in transacties, omzet, resultaat als in mensen. We waren marktleider in Nederland, we hadden onze grootste concurrent overgenomen, actief geworden in België, Frankrijk en Italië. Er was nog weinig eer te halen, het werd meer van hetzelfde en er trad verveling op. We stelden onszelf de vraag: zijn wij op dit moment de juiste personen op de juiste plek?”
“We moesten volume hebben, want als ondernemer kun je niet een beetje succesvol zijn”
Bagijn en Thierry Schaap (mede-oprichter BinckBank en Brand New Day) wilden iets nieuws, maar ze wisten niet precies wat. “Totdat ik iets hoorde over woekerpolissen. Ik ben me gaan verdiepen in verzekeringen, want ik wist nog niet het verschil tussen een lijfrente en een koopsom. Ik kwam erachter dat zes à zeven miljoen van die polissen zijn verkocht in Nederland en dat mensen torenhogen kosten moesten betalen aan verzekeraars. Ik zag de kans om mensen te helpen, maar natuurlijk ook een interessant businessmodel voor onszelf.”
Haat en nijd
“We willen altijd break-even draaien. Er wordt zwaar geïnvesteerd, want je kan hierin niet een beetje succesvol zijn. We moeten heel veel volume hebben, om die lage kosten die wij klanten in rekening brengen, goed te maken en daar een winstgevend model van te maken. We kunnen meer dan tevreden zijn.” Terugkomend op ‘de vijand’: “Het is niet alleen maar haat en nijd. Bestuurders van verzekeraars, en van banken in de tijd van Binckbank, zagen er ook wel vaak de lol van in. De soep is niet zo heet dan hij wordt opgediend.”
Kalo Bagijn startte zijn loopbaan bij IMG Holland. In 2000 richtte hij samen met Thierry Schaap online beleggingsbank BinckBank op. Binck is vooral populair bij particuliere beleggers. In 2004 verkochten ze hun bedrijf aan optiehuis AOT. BinckBank kreeg daarmee een notering aan Euronext Amsterdam. In 2009 vertrok Bagijn helemaal bij BinckBank om een nieuw bedrijf op te richten. Samen met Schaap startte hij Brand New Day. Met de online pensioenverzekeraar wilde hij dit keer de markt van de beruchte woekerpolissen opschudden.