Ondernemer zoekt praktische no-nonsense informatie in ondernemersbladen

24 januari 2005, 13:34

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf verwachten van een ondernemersblad dat het praktische informatie biedt uit de werkpraktijk, voorzien van tips en trucs voor een effici?ntere bedrijfsvoering. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Ondernemersbladen in Nederland ? Wat ondernemers wensen’, dat in januari door TNS NIPO is uitgevoerd in opdracht van Reed Business Information bv.

TNS NIPO ondervroeg 462 directeuren van midden- en kleinbedrijven uit een representatieve steekproef naar sector en werknemersklasse. Aan de hand van stellingen is hen gevraagd in hoeverre zij het met een stelling helemaal mee eens, mee eens, noch mee eens/noch mee oneens, mee oneens of helemaal mee oneens zijn. De conclusie is dat ondernemers in het midden- en kleinbedrijf vooral nuttige, praktische, no-nonsense informatie willen, die aansluit op hun dagelijkse werkpraktijk. Daarbij moet die informatie zo gepresenteerd worden dat het hen tips en trucs biedt om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Ze vinden dat daarbij ook de negatieve kanten van het ondernemen aan de orde moeten komen.

Lifestyle minder relevant

Lifestyle-informatie en artikelen over de balans tussen werk en priv?, worden als minder relevant bestempeld. Slechts 26 procent van de respondenten vindt dat een ondernemersblad aandacht aan lifestyle moet besteden. 41 Procent vindt dat een ondernemersblad over de balans tussen werk en priv? moet schrijven.

Naamsbekendheid

TNS NIPO vroeg ook naar de naamsbekendheid van ondernemersbladen in Nederland. De naamsbekendheid van bizz is met ruim 66 procent het grootst, gevolgd door De Zaak (57 procent) en Ondernemen! (49 procent). Ook in persoonlijke voorkeur scoort bizz het hoogst.

Belangrijkste conclusies

? Nuttig > 98% van de mkb-ondernemers vindt dat een ondernemersblad nuttige informatie uit de werkpraktijk moet bieden;

? No-nonsense > 82% van de mkb-ondernemers vindt dat een ondernemersblad no-nonsense informatie moet bieden;

? Praktisch > 85% van de mkb-ondernemers zegt dat praktische informatie de belangrijkste reden is om een ondernemersblad te lezen;

? Tips en trucs > 79% van de mkb-ondernemers wil in zijn ondernemersblad tips en trucs aantreffen voor een effici?ntere bedrijfsvoering;

? Ook negatief > 94% van de mkb-ondernemers vindt dat in een ondernemersblad ook de negatieve kanten van het ondernemen aan de orde moeten komen;

? Geen lifestyle > 26% van de mkb-ondernemers vindt dat een ondernemersblad aandacht moet besteden aan lifestyle.

Bron:

Persbericht Reed Business

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!