Onafhankelijkheid online prijsvergelijkers is soms twijfelachtig

25 april 2005, 20:07

De prijsvergelijkingssites schieten als paddestoelen uit de grond. Van notaristarieven en hypotheken tot gsm-abonnementen en de dagelijkse boodschappen: consumenten kunnen tegenwoordig bijna alles online met elkaar vergelijken. En de consumenten doen dat dan ook massaal. Uit onderzoek van VODW Marketing, de Erasmus Universiteit Rotterdam en MarketResponse blijkt dat bijna 70% van de consumenten vergelijkingssites bezoekt.

Vooral prijsvergelijkers voor wit- en bruingoed zijn populair. Niet alle prijsvergelijkers zijn echter even goed. Zo is prijsvergelijking in minder transparante markten, zoals de energiemarkt, niet altijd even makkelijk. Onderzoeken van Dte en de Consumentenbond wijzen uit dat veel energievergelijkingssites geen goed advies geven, bijvoorbeeld doordat hun informatieaanbod niet compleet is. Ook wordt bij sommige sites getwijfeld aan hun onafhankelijkheid. Sites als Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl zijn bijvoorbeeld volledig afhankelijk van de winkels die zij vergelijken. De winkels voeren namelijk zelf de prijzen in. Daarnaast heeft Kieskeurig.nl ook nog eens reclamebanners van winkels op de site staan. De sites zeggen hier echter zorgvuldig mee om te gaan.

Bron: Adformatie (via:

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!