Omzet webwinkels groeit met ruim 8 procent in eerste helft van 2013

Gezamenlijk is online shopping in Nederland goed voor een omzet van 5 miljard euro

Omzet webwinkels groeit met ruim 8 procent in eerste helft van 2013

Deze omzet uit e-commerce is in de eerste zes maanden van dit jaar gegroeid naar 5 miljard euro. Dat is een stijging van ruim 8 procent ten opzichte van vorig jaar. Ondanks dat de economie nog altijd niet je van het is blijft de online markt groeien, hoewel de groei iets afvlakt is vergeleken met voorgaande jaren. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen van Thuiswinkel.org

Iets meer dan de helft van de totale online omzet bestaat uit de opbrengsten uit de verkoop van producten, zoals kleding en boeken. Net als vorig jaar stijgt de omzet van online producten (+11 procent) sterker dan de omzet van online diensten zoals vakanties, verzekeringen en tickets (+6 procent. 

Aantal bestellingen groeit met 10 procent

De toename van het aantal bestellingen blijft de belangrijkste driver voor de omzetgroei van de online markt. In de eerste helft van 2013 zijn in totaal 46 miljoen online orders geplaatst. Dat is 10 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Online kopers doen gemiddeld vijf orders per persoon in het eerste halfjaar van 2013 (+7 procent). Per bestelling wordt gemiddeld 109 euro besteed. 

8,8 miljoen online kopers

Het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht is opnieuw gestegen: 8,8 miljoen Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van 2013 via internet een aankoop gedaan. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen. Dit zijn vooral online kopers die al eerder besteld hebben.  De groei van de online markt komt dan ook met name van de ervaren shoppers. Het aandeel nieuwe online kopers vlakt verder af nu steeds meer mensen ooit iets via internet hebben besteld.

 

Speelgoed, muziek en computer hardware sterkste stijgers

Van de grote segmenten stijgen vooral kleding (+14 procent, 395 miljoen euro) en telecom (+12 procent, 685 miljoen euro) sterk. Reizen blijft het grootste segment van de online shopping markt met een omzet van in totaal bijna 2 miljard euro in de eerste helft van 2013 (groei van 5 procent). Speelgoed is opnieuw het sterkst stijgende segment (+24 procent, 31 miljoen euro). En ook Muziek (+18 procent, 53 miljoen euro) en computer hardware hebben een sterke omzetgroei (+17 procent, 370 miljoen euro). 

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "De groei van computer hardware valt op als sterke stijger. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen waardoor steeds meer mensen een tablet online hebben aangeschaft. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone (m-commerce) steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers. In oktober worden de online verkopen via mobiel in de eerste helft van 2013 gepubliceerd.

Verwachte groei voor heel 2013 bedraagt 8 procent

Het online bestellen via smartphone en tablet zal ook voor de tweede helft van dit jaar een grote driver zijn voor de markt. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: "Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het mogelijk maken voor consumenten om makkelijk te switchen tussen on- en offline kanalen". Over heel 2013 wordt een omzetgroei van 8 procent verwacht. Daarmee groeit de online omzet naar 10,5 miljard euro.

Over het onderzoek

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt elk halfjaar uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org. Het onderzoek wordt gesponsord door PostNL en uitgevoerd door Blauw Research.

Afbeelding: Thijs Brouwers


Geplaatst in

Delen

0
15


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.