Nuon: automatiseringskosten in 2002 fors hoger dan verwacht

Nuon: automatiseringskosten in 2002 fors hoger dan verwacht

De kosten die energiebedrijf Nuon vorig jaar heeft gemaakt om de automatisering en systemen voor de klant- en bedrijfsprocessen op orde te brengen zijn fors hoger uitgevallen dan was voorzien. Dat heeft bestuursvoorzitter L. van Halderen maandag gezegd tijdens een toelichting op de jaarresultaten over 2002.

De ‘kosten uitbesteed werk en andere externe kosten’ stegen in 2002 met EUR 130 miljoen naar EUR 693 miljoen.

Ongeveer eenderde hiervan, ofwel EUR 43 miljoen, werd besteed aan de verbetering van de ict-systemen van Nuon. ‘De aanpassing van de klantensystemen bleek veel complexer dan verwacht, waardoor er zeer omvangrijke extra kosten zijn ontstaan’, aldus Van Halderen. Daarnaast werd er volgens de bestuursvoorzitter nog extra geinvesteerd om de dienstverlening aan de klanten op een goed niveau te brengen.

De overige bedrijfskosten, stegen met EUR 37 miljoen naar EUR 66 miljoen. Hierin zijn opgenomen een aantal voorzieningen voor reorganisaties en aanpassing van de klantenbestanden. Het afgelopen jaar voegde Nuon zeven oude klantinformatiesystemen samen in een nieuw systeem.

Daarnaast voerde het energiebedrijf een reorganisatie door bij de afdeling Customer Care Centra. ‘We hebben hier nu meer eigen mensen werken, die langer bij ons blijven en de klant beter van dienst kunnen zijn’, aldus Van Halderen.

De maatregelen die Nuon nam ten aanzien van de automatisering volgden na een aantal incidenten vorig jaar. Van Halderen gaf maandag toe dat de facturering in het eerste halfjaar van 2002 onder druk stond. Zo kregen 10.000 huishoudens in februari een foute rekening van Nuon gepresenteerd. Ook een deel van de retailklanten heeft volgens de bestuursvoorzitter last gehad van de samenvoeging van het oude systeem in een nieuw informatiesysteem. De facturering in de zakelijke markt is inmiddels onder controle, afgezien van enkele honderden klanten, ofwel 3% van de zakelijke klanten. Van Halderen verwacht dat die achterstand in juni 2003 is weggewerkt. Ook de problemen met Customer Care zijn volgens de bestuursvoorzitter opgelost. Het aantal klachten is van ruim 1.500 naar ‘enkele honderden’ per maand gedaald. ‘We zijn nu druk bezig met de opleiding van medewerkers en het het klaar maken van systemen en processen voor de vrije consumentenmarkt. Deze voorbereidingen liggen voor op schema’, zo stelde Van Halderen.

Per 1 januari 2004 wordt de energiemarkt voor de Nederlandse consument opengesteld. Nuon heeft over 2002 een nettowinst gerealiseerd van EUR 152 miljoen. Dat betekende een daling van 60% ten opzichte van het resultaat van EUR 375 miljoen dat over 2001 werd gerealiseerd. De daling werd onder meer veroorzaakt doordat Nuon voor het eerst vennootschapsbelasting moet betalen. Dat bedrag kwam uit op EUR 87 miljoen. De afschrijvingskosten kwamen over 2002 uit op EUR 433 miljoen, EUR 7 miljoen meer dan in 2001. In het bedrag zit een afwaardering van EUR 27 miljoen in verband met het sluiten van 150-200 kleine warmtekrachtkoppeling installaties.

Bron:
http://www.rabobank.nl/


Archief

Nuon heeft 27.500 klanten een verkeerde eindafrekening gestuurd
Voorlopig geen nota’s voor NUON-klanten
Jaarrekening van Nuon is veel te hoog
Nuon laat vrouw van 102 jaar ontdaan achter
Hoezo goedkoper?

Meer nieuws over Nuon:
Nuon knipselkrant


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.