Moet de keurslager bij zijn vlees blijven?

11 maart 2021, 14:10

Als alles erop duidt dat de trend en groei van vleesvervangers door zal zetten is deelname aan de Week zonder Vlees een must

Op dit moment zitten wij midden in de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Volgens de stichting die deze week jaarlijks organiseert, hebben er vorig jaar 2,4 miljoen Nederlanders aan meegedaan. Vleesvervangers zitten duidelijk in de lift dus dan kun je verwachten dat iedereen probeert daar een graantje van mee te pikken.

Zo ook de Keurslager die dit jaar het 75-jarig jubileum viert. Stegeman (sinds 1858 in vleeswaren) is zelfs officiële partner van de Nationale Week Zonder Vlees. In een persbericht zegt Stegeman daarover: “Vegetarische producten in een vleesfabriek klinkt misschien als vloeken in de kerk”. Maar is dat wel zo?

Met een marketingbril op kun je er vanuit verschillende invalshoeken naar kijken. De ontwikkeling van de markt van ‘plantaardige’ voeding gaat snel en als onderneming, groot of klein, is het van belang een afweging te maken hier wel of niet op in te spelen. In de zuivelmarkt heeft Danone in 2016 een eerste stap richting plantaardige voeding gezet door Alpro over te nemen. In de Nederlandse markt heeft Danone inmiddels Danio Vegan en Activia 100 Procent Plantaardig geïntroduceerd.

Vion gaat maatschappelijke discussie rond dierenwelzijn niet uit de weg

Deze introducties sluiten aan bij de visie van Danone ‘One Planet. One Health’, waarmee het wil aangeven dat ‘de gezondheid van mens en planeet onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. En gezonde voeding, begint met een gezonde planeet!’ Als de we van de zuivel- naar de vleesindustrie stappen, zijn er vergelijkbare ontwikkelingen zichtbaar. Al in 2012 introduceerde vleesconcern Vion het hybride Hackplus in de Nederlandse markt, maar dat werd ruim een jaar later al van de markt gehaald door een tegenvallende vraag van consumenten. De markt was er toen nog niet rijp voor. Intussen heeft Vion in 2019 aangekondigd opnieuw te gaan investeren in een productielocatie voor plantaardige producten in Leeuwarden. Voor plantaardige producten is in de tussentijd de startup ME-AT opgericht. Ook dit past in hun visie en beleid met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op zijn website geeft Vion aan de maatschappelijke discussies rond onder meer dierenwelzijn en de impact van de vleesproductie op het milieu niet uit de weg te willen gaan.

Beste introductie

Stegeman, een andere bekende speler in de vleesmarkt, heeft in zijn assortiment een vegetarische range met drie kruidige varianten broodbeleg en twee burgers. Blijkbaar met succes want Stegeman vegetarisch broodbeleg kerrie is één van de winnaars van ‘Beste introducties 2020’ van het vakblad Levensmiddelenkrant. Al een decennium lang hebben we schoenen- en kledingzaken – groot en klein – om zien vallen omdat er niet tijdig werd ingespeeld op de trend van online shoppen die eind jaren negentig van de vorige eeuw steeds duidelijker zichtbaar werd.

Als alles erop duidt dat de trend en groei van vleesvervangers door zal zetten, is het dan juist niet een must dat de Keurslager meedoet aan de Week zonder Vlees? De Week zonder Vlees vraagt aandacht voor bewust eten en dat is dus ook een kans voor de slager. Uit een persbericht op de website van KNS, de brancheorganisatie van de ambachtelijke slager, blijkt dat recent onderzoek van GfK aangeeft dat de slager vaker wordt bezocht, óók door tweeverdieners en consumenten onder de 35 jaar. Ik kan me voorstellen dat juist deze generatie nog bewuster bezig is om gezondere en duurzamere producten te eten. Dus als relatief grote bedrijven als Vion en Stegeman, maar ook kleine ambachtelijke slagers, zich bezighouden met het vermarkten van vegetarische producten dan lijkt mij dat niet op gevloek in de kerk.

Alphons van Erp is Bestuurslid NIMA Foodchain & AgriMarketing en hogeschooldocent marketing –aan de HAS. Hij is gepassioneerd om het marketingvak door te geven aan een nieuwe generatie.

Categorie

2 Reacties

    wim de Rooij

    KSN moet zijn KNS


    16 maart 2021 om 07:34
    Kari-Anne Fygi

    @Wim: dank! Aangepast


    16 maart 2021 om 08:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief