Nieuwsconsumenten vallen in zes categorieen
Uit onderzoek van mediagedrag en maatschappelijke ontwikkelingen leidt het Britse onderzoeksbureau MORI zes typen nieuwsconsumenten af.
All-Rounders, een derde van de bevolking, hebben een brede, maar niet altijd diepgaande interesse in alle soorten nieuws, van lokaal tot internationaal en van triviaal tot serieus. Ze behoren tot de lagere inkomensklasse en kijken veel televisie. De Ho-Hums (20%) kijken ook veel tv, maar zijn vooral jonge vrouwen met belangstelling voor roddels over bekende personen. Newshounds (14%) zijn het tegenovergestelde van Ho-Hums. Zij zijn goed opgeleid, van middelbare leeftijd en ware `nieuwsjunkies`. Actualiteiten, zakelijk en financieel nieuws hebben hun voorkeur. Early Birds (13%) zijn koppensnellers die het nieuws in hapklare brokken tot zich nemen. Technos (12%), vooral mannen tussen de 20 en 45, zoeken financieel en zakelijk news-on-demand, houden van sportnieuws en interviews met experts en dat alles op een tijd die henzelf het beste uitkomt. Night Owls tenslotte (8%) zijn jonge en relatief laag opgeleide vrouwen die vooral in de avond behoefte aan nieuws hebben via tv, radio, kranten of internet. of internet.
Bron:
Marketing Week p. 26, 1,5 p.