Nieuwe STIR-cijfers leiden tot discussie

Nieuwe STIR-cijfers leiden tot discussie

Nieuwe STIR-cijfers leiden tot discussieAlhoewel STIR de online bereikscijfers voor augustus al een tijdje terug beschikbaar heeft gesteld, zien we vandaag op verschillende sites een bericht over de ‘nieuwe’ STIR-cijfers (o.a. Planet).

Voor zover niets nieuws maar, zoals was te verwachten, beginnen nu ook de discussies over de betrouwbaarheid van de STIR-cijfers. De eerste branche waar de discussie lijkt te zijn losgebarsten is automotive.

Jarenlang kwamen de occasionsites ieder met eigen cijfers ? die prompt door de rest werden afgebrand. Dat probleem leek opgelost toen de STIR - die door de vier grote occasionsites werd erkend ? onlangs officiele cijfers presenteerde. Maar nu blijkt dat de rust van korte duur was, want Autotrader, Autotrack en Autotelegraaf.nl hebben niet alleen de eigen bezoekers geteld, maar ook die van sites waarop de occasions worden doorgeplaatst, zoals Autoweek.nl, Ilse.nl, MSN en de websites van kranten van Wegener aldus automotive-online.nl.

De drie partijen is niets te verwijten, zegt Jasper Steffens van Autotelegraaf.nl. “We hebben met de STIR afspraken gemaakt over het meetellen van de white labels.” STIR bevestigt dit, maar zegt zich niet te hebben gerealiseerd dat dit verwarrend werkt.

Autoscout24 is niet gelukkig met de gang van zaken. “Zo ben je appels en peren met elkaar aan het vergelijken”, zegt directeur Patrice van der Heiden. Zijn collega Sander van den Hout van Autotrack ? die niet wist dat ‘andere’ sites werden meegeteld ? is het daarmee eens. “De STIR is in het leven geroepen om duidelijkheid te geven over het bereik van de occasionsites zelf. Als we het bereik van de geadverteerde occasions willen meten, moeten we dat apart doen.”

Lijkt me goed dat de betreffende websites en STIR gezamenlijk aan tafel gaan om hier zo snel mogelijk een concensus over te bereiken. Zoals Peter Wiegman (STIR) in de reacties al aangeeft “Hier schiet niemand iets mee op. De autosites niet, de adverteerders niet en ook de STIR niet.”

Bron:
automotive-online.nl


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Bij WebAds Jongeren 13-19 zie ik dit: 199.422 pagina's (X1000) totaal, waarvan 6.707 door mannen en een whopping 192.715 door vrouwen. De man/vrouw-verhouding bij het bereik in dezelfde groep toont iets realistischer waarden: 3,7% man tegen 4,2% vrouw.

    Ergens zit daar dus iets scheef (of meisjes refreshen inderdaad als gekken..).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.