Nieuwe marktonderzoekmethode via weblogs

Nieuwe marktonderzoekmethode via weblogs

RM Interactive, Upstream en Blogo.nl hebben onder de naam Blogresearch een nieuwe marktonderzoekmethode via weblogs gelanceerd. Blogresearch is het eerste initiatief in Nederland dat bij haar onderzoeksmethode primair gebruikt maakt van weblogs.

Weblogs zijn een afspiegeling van de veranderende maatschappij. De Nederlander wordt mondiger, eist transparantie, wil dat er geluisterd wordt naar hem of haar en vindt dat bedrijven en instellingen zich kwetsbaarder moeten opstellen. Al deze ontwikkelingen sluiten perfect aan bij de eigenschappen van weblogs. Weblogs vormen daarom een uitstekende informatiebron, over de veranderende consument.

Blogresearch gebruikt weblogs als marktonderzoeksinstrument en kent de spelregels van de Blogcultuur en de Nederlandse Blogosfeer. Blogresearch weet exact welke weblogs ingezet kunnen worden voor bepaalde onderzoeken en monitort en rapporteert ook de resultaten.

Zoals eerder aangegeven, Blogresearch is ontwikkeld door drie bedrijven die hun kennis, ervaring en netwerk bundelen om marktonderzoek en weblogs te combineren. Het gaat daarbij om RM Interactive, Upstream en Blogo.nl.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Marco, Stephan en Evert: prima initiatief. Succes!

    geplaatst op
  • yo marco, welkom terug en veel succes met dit nieuwe initiatief!
    Heb je al in kaart in hoeverre de veranderende consument ook weblogs leest? En zo ja, welke? lijkt me een interessante opgave en geen gemakkelijke.
    Voorbeeld: Mijn vader hoort naar mijn mening ook tot de grote groep veranderende consumenten (koopt/verkoopt op internet, boekt reizen online, stelt hogere service-eisen etc.), maar op een weblog vind je hem niet.

    geplaatst op
  • Heren, succes met dit initiatief!

    geplaatst op
  • Ben erg benieuwd hoe die 'methode' precies werkt, maar daar zullen we binnenkort wel meer over horen. Succes in ieder geval!

    geplaatst op
  • Mooi initiatief. Ik ben net zoals Remi benieuwd naar de methodiek in de praktijk en voor welke onderzoeken dit wel/niet werkt. Ik ben het eens met Niels dat je sommige doelgroepen nog lastig via weblogs weet te bereiken.

    geplaatst op
  • @Remi, Erik: Er is niet een universele methodiek en wij pretenderen nu ook zeker nog niet de beste methodiek te hebben om onderzoek te doen via en op weblogs. Wel hebben we een aantal onderzoekconcepten die we de komende periode in de markt zullen gaan testen (ik denk dat ik daarvoor zeker ook nog de medewerking zal vragen van de lezers van Marketingfacts). Twee voorbeelden:

    - Een fabrikant wil een nieuw product of dienst lanceren en wil daarvoor een onderzoek doen onder een bepaalde doelgroep. Dit kun je via traditioneel panelonderzoek doen maar hiervoor kun je ook een (doelgroepgerichte) weblog (of weblogs) inzetten. De wijze van ondervragen zal ook afwijken van de traditionele online vragenlijsten maar zullen veel meer op een weblog-achtige wijze plaatsvinden. Denk daarbij aan de eerder besproken proefpublicatie voor ReclameWeek of de wijze waarop de Microsoft-advertentie de mogelijkheid biedt om te reageren op de advertentie. We zullen hierbij zeker nog ervaring moeten opdoen in welke mate deze wijze van onderzoek doen representatief is, op welke wijze je de vragen stelt en welke weblogs zich hier het beste voor lenen. Uiteraard hebben we hier wel ideeen over maar helemaal uitgekristalliseerd is het zeker nog niet.

    - Een tweede onderzoeksvraag richt zich veel meer op wat er over een merk, product, dienst of campagne wordt geschreven in de blogosfeer. De huidige gratis diensten van o.a. Technorati en Feedster zijn leuk maar te beperkt voor onderzoek. We zijn hierover in gesprek met leveranciers van geavanceerde oplossingen en ook hier geldt dat we nog eea moeten leren.

    Onderzoek op en via weblogs is vooralsnog kwalitatief en aanvullend op bestaande methodieken maar dat in bepaalde omstandigheden (bijv. ontwikkelingsfase van product) voordelen biedt tov andere methodieken. Wij denken dat we door de bundeling van de betrokken partijen de kennis in huis hebben om dit verder te ontwikkelen en goed in de markt te zetten. Of het een succes wordt is uiteraard nog de vraag. Ik heb er alle vertrouwen in anders zou ik er uiteraard niet aan beginnen ;-)

    @Niels: ca. 20-30% van de Nederlandse internetgebruiker bezoekt weblogs (zie ook eerdere onderzoeken van Netpanel en RM Interactive). Omdat nog steeds veel internetgebruikers niet weten wat een weblog is maar er via zoekmachines wel op komen, zal het werkelijke percentage hoger liggen. Betere schattingen van deze cijfers (incl. socio en demografische kenmerken) zullen voor Nederlandse weblogs in toenemende mate beschikbaar komen (o.a. ook tbv advertentiemogelijkheden).

    geplaatst op
  • Goed initiatief, hoewel het zich natuurlijk wel zal beperken tot kwalitatief onderzoek. Een zeer waardevolle onderzoeksmethodiek, maar helaas door veel bedrijven weinig ingezet.

    Immers is het slechts een bepaalde, beperkte, groep die naast lezen ook schrijft en die schrijft veelal één richting op. Ook moet je rekening houden met het feit dat de eerste berichten vaak de richting bepalen van alle reacties, helaas, maar waar.

    Ik denk overigens dat je het initiatief zou moeten uitbreiden met een monitor functie. Exact wat je schrijft in de tweede onderzoeksvraag, het meten van de reacties (positief of negatief) en het aantal reacties op basis van product, merk, etc.

    Het lijkt me wel een bijzonder arbeidsintentieve job overigens, maar dat is onderzoek bijna altijd.

    geplaatst op
  • Interessante reactie van Fred Schipper, partner bij marktonderzoeksbureau Trendbox, op Molbog.

    Schipper heeft een tweeledige reactie: "Natuurlijk is dit een leuk en slim plan. Immers: de blog is hot. Je kunt zonder het stellen van vragen en het scannen van de blog toch tot onderzoeks-inzichten komen. Je kunt gericht naar doelgroepen zoeken, en je kunt als onderzoeker of als opdrachtgever via je eigen gecontroleerde weblog aan je onderzoeksresultaten komen.

    Helemaal prima: het is wederom de stand der techniek die de ontwikkeling van een onderzoekstool faciliteert. Ook vind ik het realistisch dat er door 1 van de initiatiefnemers al op voorhand wordt gemeld dat eea nog in de ontwikkelingsfase verkeert, en dat het er nu vooral om gaat te leren wat de do's en don'ts zullen zijn.’

    Maar ook: ‘Natuurlijk is dit een beetje gebakken lucht. De blog mag dan wel hot zijn, echt nieuw is het allemaal niet. Forums, diaries: zelfs het scannen ervan is een activiteit die al meerdere jaren (ja, zelfs al eind jaren negentig) op grotere schaal commercieel werd toegepast. Onderzoekers houden zich al langer bezig met het scannen van dergelijke forums en software ontwikkelaars (bv Itracks) doen dat ook al tijden. In die zin komt dit dus meer als hip dan als vernieuwend over. En het is ook lastig om met representatieve gegevens te komen, ook al is dit een kwalitatief instrument.

    Ik vermoed, in tegenstelling tot de ontwikkelaars, dat het gebruik van blogs namelijk helemaal niet hoger ligt dan het gemeten percentage van rond de 20 procent. En bovendien gaat het dan om gemiddeld 20 procent van 75 procent (want zoveel internetters hebben we in Nederland ongeveer). Dus bereik je in het zonnigste scenario zo'n 1 op de 7 Nederlanders. Als dat precies de doelgroep is: prima. Maar in de praktijk is dat natuurlijk zelden het geval.

    Tenslotte, maar dat heeft weinig te maken met blogresearch in het algemeen, zie ik hier vooral een verdere knieval van marktonderzoekers voor de positie van marktonderzoek in. Het moet goedkoper, sneller, minder aandacht voor representativiteit, gemakkelijker in te zetten, flitsender. Snelle inzichten gaat dit ongetwijfeld opleveren. Maar de waarde ervan zal vluchtig zijn. Voor het geval dat iemand daar nog gevoelig voor is..."

    Hij heeft natuurlijk helemaal gelijk dat de groep webloglezers niet representatief is voor de Nederlandse bevolking. Dat betekent dat onderzoek op en via weblogs niet voor alle onderzoeksvragen geschikt is. Waar het wel geschikt voor is, is het uitvoeren van (kwalitatief) onderzoek binnen een bepaalde doelgroep. Denk aan het eerder genoemde producttesting. Groot verschil met de bestaande methodieken (bijv. via focusgroep in forums) is o.a. dat de technologie van weblogs extra mogelijkheden biedt (denk aan trackback, rss-feeds en pings). Deze extra mogelijkheden maken het ook mogelijk om onderzoek te doen over meerdere weblogs. Een mogelijkheid die tot voor kort niet realistisch zou zijn omdat het domweg teveel werk zou zijn en daardoor niet betaalbaar.

    geplaatst op
  • Ook op Emerce een paar 'aardige' reacties op het nieuwe iniatief waarin wordt gesuggereerd dat MeMo2 en Metrixlab al onderzoek doen op weblogs en dat we proberen mee te liften op de hype.

    Heb uiteraard daar een korte reactie geplaatst die ik ook hier plaats om het plaatje compleet te houden:

    "Met weblogs (en gerelateerde componenten) is het medium internet in een nieuwe fase beland. Noem het een hype (een mening waar ik het overigens deels mee eens ben), feit blijft dat we het medium internet de komende jaren op een andere manier zullen gebruiken. Gebuikers zullen in toenemende mate hun eigen mening verkondigen. Daar kun je als adverteerder of onderzoeksbureau aan voorbij gaan maar je kunt ook eens gaan nadenken over de wijze waarop je dit kunt gebruiken om nieuwe inzichten te krijgen. Als Metrixlab (of willekeurig andere bureaus) dit reeds doen dan is het jammer dat ze deze kennis niet hebben gedeeld. Bovendien hebben ze daarmee tevens aangetoond dat ze de kern van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van weblogs niet helemaal hebben begrepen. Maar wellicht ben ik te voorbarig met mijn conclusie. Ik ben dan ook erg benieuwd naar hun bevindingen tot nog toe want zoals ik elders al heb aangegeven hebben wij ook nog niet de wijsheid in pacht en zullen we nog moeten leren of en zo ja hoe je weblogs kunt inzetten voor onderzoek. Als het aan mij ligt zullen we de ervaringen die wij opdoen ook delen zodat we er als gehele markt (adverteerders, bureaus) de consument beter leren begrijpen."

    geplaatst op
  • momenteel ben ik bezig met het formuleren van mijn scriptie onderwerp en vraagstelling. Ik studeer af als Informatie en Interactie Ontwerpster.

    Met mijn scriptie wil ik de volgende richting op:

    bedrijven zijn hun strategieën aan het wijzigen omdat consumenten veel meer invloed uit oefenen. consumenten zijn prosumers geworden doordat zij geinformeerd door verschillende internetbronnen zichzelf informatie vergaren over producten doordat ze deze aankopen. ook gebruiken bedrijven tegenwoordig consumenten bij het ontwikkelingsproces, om gezamelijk met de consument waarde te creeren, waardoor het product beter aansluit op de consument.

    ik wil dit onderwerp graag combineren met de website ontwikkelingsbranche. mijn vraag zou dus kunnen zijn: hoe veranderen websites en website ontwikkeling door de prosumers?

    wellicht kan iemand me verder op weg helpen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.