Nieuwe marktonderzoekmethode via weblogs

23 augustus 2005, 06:49

RM Interactive, Upstream en Blogo.nl hebben onder de naam Blogresearch een nieuwe marktonderzoekmethode via weblogs gelanceerd. Blogresearch is het eerste initiatief in Nederland dat bij haar onderzoeksmethode primair gebruikt maakt van weblogs.

Weblogs zijn een afspiegeling van de veranderende maatschappij. De Nederlander wordt mondiger, eist transparantie, wil dat er geluisterd wordt naar hem of haar en vindt dat bedrijven en instellingen zich kwetsbaarder moeten opstellen. Al deze ontwikkelingen sluiten perfect aan bij de eigenschappen van weblogs. Weblogs vormen daarom een uitstekende informatiebron, over de veranderende consument.

Blogresearch gebruikt weblogs als marktonderzoeksinstrument en kent de spelregels van de Blogcultuur en de Nederlandse Blogosfeer. Blogresearch weet exact welke weblogs ingezet kunnen worden voor bepaalde onderzoeken en monitort en rapporteert ook de resultaten.

Zoals eerder aangegeven, Blogresearch is ontwikkeld door drie bedrijven die hun kennis, ervaring en netwerk bundelen om marktonderzoek en weblogs te combineren. Het gaat daarbij om RM Interactive, Upstream en Blogo.nl.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Hans Mestrum

    Marco, Stephan en Evert: prima initiatief. Succes!


    23 augustus 2005 om 08:34
    niels

    yo marco, welkom terug en veel succes met dit nieuwe initiatief!

    Heb je al in kaart in hoeverre de veranderende consument ook weblogs leest? En zo ja, welke? lijkt me een interessante opgave en geen gemakkelijke.

    Voorbeeld: Mijn vader hoort naar mijn mening ook tot de grote groep veranderende consumenten (koopt/verkoopt op internet, boekt reizen online, stelt hogere service-eisen etc.), maar op een weblog vind je hem niet.


    23 augustus 2005 om 10:42
    Arnoud

    Heren, succes met dit initiatief!


    23 augustus 2005 om 12:54
    Remi

    Ben erg benieuwd hoe die ‘methode’ precies werkt, maar daar zullen we binnenkort wel meer over horen. Succes in ieder geval!


    23 augustus 2005 om 12:58
    evroekel

    Mooi initiatief. Ik ben net zoals Remi benieuwd naar de methodiek in de praktijk en voor welke onderzoeken dit wel/niet werkt. Ik ben het eens met Niels dat je sommige doelgroepen nog lastig via weblogs weet te bereiken.


    23 augustus 2005 om 14:55
    media

    @Remi, Erik: Er is niet een universele methodiek en wij pretenderen nu ook zeker nog niet de beste methodiek te hebben om onderzoek te doen via en op weblogs. Wel hebben we een aantal onderzoekconcepten die we de komende periode in de markt zullen gaan testen (ik denk dat ik daarvoor zeker ook nog de medewerking zal vragen van de lezers van Marketingfacts). Twee voorbeelden:

    – Een fabrikant wil een nieuw product of dienst lanceren en wil daarvoor een onderzoek doen onder een bepaalde doelgroep. Dit kun je via traditioneel panelonderzoek doen maar hiervoor kun je ook een (doelgroepgerichte) weblog (of weblogs) inzetten. De wijze van ondervragen zal ook afwijken van de traditionele online vragenlijsten maar zullen veel meer op een weblog-achtige wijze plaatsvinden. Denk daarbij aan de eerder besproken proefpublicatie voor ReclameWeek of de wijze waarop de Microsoft-advertentie de mogelijkheid biedt om te reageren op de advertentie. We zullen hierbij zeker nog ervaring moeten opdoen in welke mate deze wijze van onderzoek doen representatief is, op welke wijze je de vragen stelt en welke weblogs zich hier het beste voor lenen. Uiteraard hebben we hier wel ideeen over maar helemaal uitgekristalliseerd is het zeker nog niet.

    – Een tweede onderzoeksvraag richt zich veel meer op wat er over een merk, product, dienst of campagne wordt geschreven in de blogosfeer. De huidige gratis diensten van o.a. Technorati en Feedster zijn leuk maar te beperkt voor onderzoek. We zijn hierover in gesprek met leveranciers van geavanceerde oplossingen en ook hier geldt dat we nog eea moeten leren.

    Onderzoek op en via weblogs is vooralsnog kwalitatief en aanvullend op bestaande methodieken maar dat in bepaalde omstandigheden (bijv. ontwikkelingsfase van product) voordelen biedt tov andere methodieken. Wij denken dat we door de bundeling van de betrokken partijen de kennis in huis hebben om dit verder te ontwikkelen en goed in de markt te zetten. Of het een succes wordt is uiteraard nog de vraag. Ik heb er alle vertrouwen in anders zou ik er uiteraard niet aan beginnen 😉

    @Niels: ca. 20-30% van de Nederlandse internetgebruiker bezoekt weblogs (zie ook eerdere onderzoeken van Netpanel en RM Interactive). Omdat nog steeds veel internetgebruikers niet weten wat een weblog is maar er via zoekmachines wel op komen, zal het werkelijke percentage hoger liggen. Betere schattingen van deze cijfers (incl. socio en demografische kenmerken) zullen voor Nederlandse weblogs in toenemende mate beschikbaar komen (o.a. ook tbv advertentiemogelijkheden).


    23 augustus 2005 om 17:23
    Bas

    Goed initiatief, hoewel het zich natuurlijk wel zal beperken tot kwalitatief onderzoek. Een zeer waardevolle onderzoeksmethodiek, maar helaas door veel bedrijven weinig ingezet.

    Immers is het slechts een bepaalde, beperkte, groep die naast lezen ook schrijft en die schrijft veelal één richting op. Ook moet je rekening houden met het feit dat de eerste berichten vaak de richting bepalen van alle reacties, helaas, maar waar.

    Ik denk overigens dat je het initiatief zou moeten uitbreiden met een monitor functie. Exact wat je schrijft in de tweede onderzoeksvraag, het meten van de reacties (positief of negatief) en het aantal reacties op basis van product, merk, etc.

    Het lijkt me wel een bijzonder arbeidsintentieve job overigens, maar dat is onderzoek bijna altijd.


    24 augustus 2005 om 05:22
    Angela Steevens

    momenteel ben ik bezig met het formuleren van mijn scriptie onderwerp en vraagstelling. Ik studeer af als Informatie en Interactie Ontwerpster.

    Met mijn scriptie wil ik de volgende richting op:

    bedrijven zijn hun strategieën aan het wijzigen omdat consumenten veel meer invloed uit oefenen. consumenten zijn prosumers geworden doordat zij geinformeerd door verschillende internetbronnen zichzelf informatie vergaren over producten doordat ze deze aankopen. ook gebruiken bedrijven tegenwoordig consumenten bij het ontwikkelingsproces, om gezamelijk met de consument waarde te creeren, waardoor het product beter aansluit op de consument.

    ik wil dit onderwerp graag combineren met de website ontwikkelingsbranche. mijn vraag zou dus kunnen zijn: hoe veranderen websites en website ontwikkeling door de prosumers?

    wellicht kan iemand me verder op weg helpen?


    8 maart 2007 om 09:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!