Nieuwe campagne voor TEDxAmsterdam op CNN als aanvulling op social media
Op 6 november a.s. vindt TEDxAmsterdam 2013 plaats. Vandaag trapt de voorbereiding van het event af met bijzondere online-videotestimonials. Drie korte 'one-minute-videos' zullen vanaf 31 oktober een week lang, dagelijks, om het uur als advertorials door CNN worden uitgezonden. De campagne start met een film met Peter van Uhm, voormalig commandant der Nederlandse strijdkrachten, die in 2011 furore maakte met een TED-talk waarin hij met een geweer op het podium stond; de video werd ruim 2 miljoen keer bekeken.
Update 28 oktober, 10:00 uur: de tweede videotestimonial in de serie, met Marc de Hond, is toegevoegd (zie onderaan).
De videotestimonial van Van Uhm gaat over de kracht van TEDxAmsterdam en de betekenis van ‘Connected Consequences’, het thema van het event van dit jaar. Naast het verhaal van Van Uhm volgen de komende weken nog twee persoonlijke testimonials van bekende sprekers voor wie TEDxAmsterdam van bijzondere betekenis is geweest.
Extra bereik buiten social media om
TEDxAmsterdam is een invitation-only evenement, waarvoor slechts een klein deel van de duizenden belangstellenden kan worden toegelaten. De selectie van de gelukkige aanwezigen vindt plaats op basis van motivatie en diversiteit. De campagne is er dan ook niet op gericht kaarten te verkopen (de toegang is gratis), maar om de filosofie van TED te ondersteunen: ideas worth spreading.
Het event is, net als elk jaar, niet alleen te volgen vanuit de zaal, maar ook via de livestream, side-events van partners en natuurlijk via de registratie van de TED-talks die beschikbaar zullen komen op YouTube. De campagne met de 3 video's is dan ook bedoeld om het event op 6 november onder de aandacht te brengen van een zo groot mogelijk publiek als een premium-merk voor innovatie en inspiratie én om de presentaties breed te verspreiden. Dat gebeurt o.a. met een online campagne door deze video's zo breed mogelijk te verspreiden via de website en de social media van TEDxAmsterdam en de partners. Daarmee wordt echter een belangrijk deel van de doelgroep niet bereikt.
Bestuurders, hoger management en beslissers zijn doorgaans minder goed te bereiken via deze weg. Daarom hebben is ervoor gekozen voor het eerst ook de tv-zender CNN in te zetten. Die zender is vaak te zien in kantoren en boardrooms, waardoor het deze mensen wél bereikt worden en TEDxAmsterdam ook bij hen op het netvlies staat.
TED-partners
De campagne voor TEDxAmsterdam is bedacht door Mike Wennekes, fotograaf en regisseur, en Mie Dries, managing partner en hoofdredacteur Feller Media. De campagne kwam tot stand in samenwerking met ING, dat direct z'n steun gaf voor het concept van de campagne en de inzet ervan op CNN. Ook KPN, net als ING partner van TEDxAmsterdam, en Triade Media, exploitant van CNN in Nederland werkten eraan mee. Alle betrokken partijen hebben een bijdrage geleverd in de campagne. Mie Dries: “We hebben de video's gemaakt met CNN in gedachten, we hebben daar specifiek rekening mee gehouden qua beeldtaal en lengte. Triade onderkende dat, waardoor zij, net als de andere partijen, meeïnvesteren in de video's omdat zij dit zien als een bijzondere uiting die past bij de TED-waarden én speciaal is gespecialiseerd voor hun zender.”
Aan de campagne zijn de namen verbonden van ING en KPN. Dries: “Zij willen als partners van het event helpen die waarden als innovatie, verbinding en duurzaamheid te verspreiden. En dat geldt ook voor ons bij Feller Media, waarbij de video's voor ons natuurlijk ook een mooie gelegenheid zijn om te laten zien wat we in huis hebben.”
De campagne zal op CNN vanaf 31 oktober een week lang duren, waarbij de 60-seconden video's dagelijks om het uur getoond zullen worden en daarmee een vliegende start bezorgen voor de 5de editie van TEDxAmsterdam op 6 november a.s.
Marc de Hond (update 28 oktober)
Vandaag, 28 oktober, is de tweede video in de TEDxAmsterdam-campagne voor 2013 beschikbaar gekomen. In deze videotestimonial vertelt Marc de Hond zijn verhaal.
Vorig jaar hield Marc een talk tijdens TEDxAmsterdam. Hij sprak daar over hoe hij, na zijn ongeval, zijn leven terugveroverd heeft op zijn handicap. Met zijn verhaal heeft hij veel mensen geïnspireerd om een grote significante tegenslag te overwinnen en door te gaan met je leven.
Voor Marc zelf vormde het spreken op TEDxAmsterdam een extra uitdaging: hij heeft namelijk podiumvrees. Door op het podium van de Stadsschouwburg te staan, heeft hij ook die grote angst overwonnen en nu staat hij in vele theaters doorheen het hele land. Niet alleen met zijn verhaal, maar ook met echte theaterproducties.
In de serie die donderdag op CNN van start gaat is zijn video een zeer persoonlijke, waarin hij over zijn eigen strijd vertelt, maar vooral over de enorme kracht van de mens om fysieke en psychische tegenslagen te overwinnen. De mens als innovatieve kracht. En echt verhaal dat echt bij TED past.