Nieuw: Shoppable ads voor Google Afbeeldingen

25 maart 2019, 10:00

Winkelen in een foto

Eén van de populairste plekken waar mensen inspiratie opdoen voor online shoppen ligt misschien minder voor de hand dan je zou denken. Van alle online shoppers gebruikt 50 procent afbeeldingen om inspiratie op te doen voor hun koopwensen, en een steeds groter wordende groep doet dat met Google Afbeeldingen. Dagelijks gebruiken miljoenen consumenten Google Afbeeldingen als belangrijk onderdeel van hun aankooptraject. Tijd dus om wat meer te doen met Google Afbeeldingen: Shoppable ads.

Dat de cijfers zo hoog liggen is niet zo vreemd, want Google Afbeeldingen is prominent aanwezig, bovenaan de zoekresultaten van de zoekgigant. Daarnaast maakt Google Afbeeldingen net als de ‘standaard’ zoekresultaten gebruik van de succesvolle algoritmes van Google, die zorgen voor een zeer relevant zoekresultaat.

Shoppable ads voor Google Afbeeldingen?

Zonde dus om niet méér met Google Afbeeldingen te doen – wat overigens al sinds december 2001 bestaat – moet Google eindelijk gedacht hebben. Daarom komt Google met Shoppable ads voor Google Afbeeldingen, waarbij je direct producten kunt shoppen in een afbeelding, alsof je door een showroom loopt. Het is winkelen in een foto. De gebruiker ziet informatie zoals prijs en merk bij de ‘shoppable’ producten staan door op het prijskaartje rechts onderaan de foto te klikken. Een gebruiker die interesse heeft in een product, kan op het product in de foto klikken en wordt doorverwezen naar de webshop. Google Shopping voor Google Afbeeldingen ziet er zo uit:

Shopping ads: meer omzet

Omdat de mogelijkheden voor het decor waarin de producten staan eindeloos zijn, verwacht Google een veel inspirerende en visueel rijkere ervaring dan met de standaard shopping-afbeeldingen met witte achtergrond die we tot nu toe kennen. Denk bijvoorbeeld aan een prachtige foto van een berglandschap met klimmers, waarin de afzonderlijke klimuitrusting en kleding die de klimmers dragen direct te koop zijn door ze aan te klikken of aan te wijzen. Het is natuurlijk ook een mooie manier om producten in je assortiment die goed bij elkaar passen, bij elkaar te zetten in een advertentie, zodat ze het beste tot hun recht komen. Dit werkt bijvoorbeeld heel goed bij producten voor in het interieur van een woonkamer of kantoorruimte.

“Google verwacht een veel inspirerende en visueel rijkere ervaring dan met de standaard shopping-afbeeldingen”

Op dit moment test Google deze nieuwe advertentiesoort op kleine schaal in de Verenigde Staten. Het is dus nog afwachten wanneer, en zelfs óf deze dienst naar Nederland komt en hoe het eindresultaat eruit gaat zien. Maar dat Google dit nieuws al in een zeer vroeg stadium van ontwikkeling naar buiten brengt, geeft aan dat ze veel verwachten van Shoppable ads voor Google Afbeeldingen. We zouden er dan ook van opkijken als deze dienst op den duur niet naar Nederland komt. Reden om de ontwikkelingen rond Shoppable ads voor Google Afbeeldingen scherp in de gaten te houden.

Zoeknetwerk voor Shopping-advertenties

Maar er was deze maand meer nieuws over Google Afbeeldingen. Google bracht naar buiten dat Google Afbeeldingen vanaf eind maart 2019 onderdeel uitmaakt van het Google Zoeknetwerk. Voor de Google Shopping-advertenties betekent dit dat ze vanaf eind maart 2019 automatisch in aanmerking komen om weergegeven te worden in Google Afbeeldingen als gebruikers naar relevante zoekwoorden zoeken. Google Afbeeldingen maakt dan niet meer deel uit van het netwerk van zoekpartners.

  • Het Google zoeknetwerk: alle plaatsen waar advertenties weergegeven kunnen worden, inclusief sites van Google, partnerwebsites en apps.
  • Netwerk van zoekpartners: alleen sites in het zoeknetwerk die in samenwerking met Google advertenties weergeven.

Rood omlijnd Google Shopping-advertenties zoals weergegeven in Google Afbeeldingen

Google noemt, net als bij Shopping ads voor Google Afbeeldingen, de miljoenen gebruikers die dagelijks Google Afbeeldingen gebruiken voor inspiratie als reden voor de toevoeging aan het Google Zoeknetwerk. Het voordeel van het toevoegen van Google Afbeeldingen aan het Google zoeknetwerk is dat meer gebruikers bereikt kunnen worden dan voorheen, zonder het netwerk voor zoekpartners toe te hoeven voegen.

Conclusie

Google Afbeeldingen gaat belangrijker worden voor Google Shopping en dit brengt interessante kansen met zich mee voor meer omzet. Wat betreft Shoppable ads voor Google Afbeeldingen is het nog niet duidelijk waar en wanneer de dienst wordt uitgerold, maar de potentie is groot. Dankzij het toevoegen van Shopping ads aan het Google zoeknetwerk kunnen potentieel meer gebruikers bereikt worden.

Steven Hiemstra
Digital Marketing Specialist bij SDIM

Steven Hiemstra is werkzaam bij SDIM als Digital Marketing Specialist en is gespecialiseerd in zoekmachine marketing en feedmarketing.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Marloes – Buro Foss

    Beste Steven,

    Dank voor het leuke artikel. Wat ik me afvroeg is het volgende: is het binnen AdWords binnenkort ook mogelijk om te zien hoe Shopping-plaatsingen in Afbeeldingen het doen? Het zou natuurlijk super zijn als je voor diverse plaatsingen binnen het zoeknetwerk nog kunt optimaliseren.

    Groet, Marloes


    15 april 2019 om 08:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!