Nieuw! Maak klantgedrag inzichtelijk met inBeacon

26 februari 2014, 10:29

iBeacon-technologie: het zou wel eens een cruciale rol kunnen gaan spelen in de integratie van online in fysieke omgevingen, bijvoorbeeld in retail. Voorzichtig komen de eerste implementaties in beeld. In iets rapper tempo staan de eerste partijen op die de hard- en software gaan leveren hiervoor. Een van deze partijen is inBeacon, dat vandaag wordt gelanceerd.

Remco Bron, waar moeten we je van kennen?

Van mijn bedrijf Innovader waarmee we afgelopen jaren projecten als Leafplan en Oplaadpalen.nl hebben gedaan en vorig jaar incrowd hebben gelanceerd. Maar misschien ook van mijn blogposts hier op Marketingfacts en presentaties die ik de afgelopen jaren heb gedaan. Maar nu natuurlijk vooral van ons nieuwe product inBeacon.

Wat is het idee achter inBeacon?

inBeacon gaat het toepassen van ibeacon-technologie voor retailers eenvoudig maken. Via het inBeacon-platform is het mogelijk iBeacon-acties, zoals het verzenden van pushberichten gebaseerd op de locatie van een klant, in te stellen en het gebruik ervan te meten.

inBeacon maakt het ook mogelijk klantgedrag beter inzichtelijk te maken. Staat een klant 3 minuten bij een schap met een bepaalde productcategorie, dan kan inBeacon hieraan een actie koppelen om bijvoorbeeld een pushbericht te sturen. Bij gebruik van meerdere iBeacons is het ook mogelijk heatmaps van locaties te maken om zo de meest genomen route en hotspots in kaart te brengen, zowel historisch als realtime.

De klant geeft toestemming pushberichten te ontvangen en gedrag te meten via de app van de retailer. Met deze informatie kan een retailer de klant voorzien van relevante informatie in de juiste context waardoor de interactie voor zowel klant als retailer waarde toevoegt.

Waarom zijn jullie inBeacon.nl gestart?

Wij zien de iBeacon-technologie als de brug tussen fysieke locaties en de smartphone die vrijwel iedere klant heeft. Nu worden deze smartphones door retailers nog gezien als een bedreiging, maar met iBeacon wordt het mogelijk juist de dialoog met de klant in de winkel aan te gaan op een hele nieuwe en verassende manier.

We willen het toepassen van iBeacon zo makkelijk mogelijk maken voor de retailer. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat de inBeacon-technologie eenvoudig is in te bouwen in bestaande apps.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

Uit onderzoek van IDC blijkt dat 70 procent van de klanten verwachten smartphones te gaan gebruiken in winkels, vooral om prijzen te vergelijken met online aanbieders. En 1 op de 5 klanten koopt terwijl ze in de winkel zijn een artikel bij de webshop van de concurrent.

De smartphone is voor retailers momenteel een bedreiging, terwijl het juist kansen met zich meebrengt. Met inBeacon willen we retailers helpen van de smartphone een shopping companion te maken. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 47 procent van de smartphonegebruikers openstaat voor relevante aanbiedingen en berichten en bereid is delen van de eigen privacy daarvoor op te geven.

Waar staat inBeacon.nl over een jaar?

We zijn momenteel in gesprek met een aantal toonaangevende retailers. Ik verwacht dat over een jaar een groot aantal van deze retailers het inBeacon-platform gebruikt om op een geheel nieuwe manier de dialoog aan te gaan met klanten in de winkel, waardoor het serviceniveau wordt verhoogd en de omzet groeit.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!