Instagram wordt e-commerce-platform dankzij nieuwe checkout-functie

Geheel koopproces vindt plaats binnen de app

Instagram wordt e-commerce-platform dankzij nieuwe checkout-functie

Instagram richt zich steeds meer op e-commerce en dat is te merken. Het platform heeft bij twintig topmerken in de VS een nieuwe feature uitgerold: 'Checkout on Instagram'. Waarom moeten aanbieders betalen voor in-app betalingen en wat betekent het voor de toekomst van het megaplatform?

De ontwikkeling van Instagram reikt naar meer inkomsten, meer in-app tijd van bezoekers en minder appverlaters. De nieuwste feature 'Checkout on Instagram' zorgt ervoor dat bezoekers in de app van Instagram een product kunnen kopen en dus ook direct kunnen betalen. De ontwikkeling is logisch, aangezien er volop gebruikgemaakt wordt van de product-tags die Instagram niet lang geleden introduceerde: maar liefst 130 miljoen mensen klikken maandelijks op de product-tags waarin het product en bijbehorende info wel te zien is, maar je het vervolgens nog wel in de webshop van de aanbieder moet kopen. Met 'Checkout on Instagram' is dit dus verleden tijd en kan de gehele aankoop plaatsvinden binnen de app.

"Met 'Checkout on Instagram' kan het gehele koopproces plaatsvinden binnen de app"

Instagram heeft de feature uitgerold bij twintig topmerken die de eer hebben om de feature te testen. De merken die bij deze selecte groep uitprobeerders horen zijn: Adidas, Anastasia Beverly Hills, Balmain, Burberry, ColourPop, Dior, Huda Beauty, H&M, KKW Beauty, Kylie Cosmetics, MAC Cosmetics, Michael Kors, NARS, Nike, NYX Cosmetics, Oscar de la Renta, Outdoor Voices, Ouai Hair, Prada, Revolve, Uniqlo, Warby Parker en Zara.

Checkout on Instagram with Zara

'Checkout on Instagram' bij Zara

Aanbieders betalen

Het afrekenen binnen Instagram zal niet kosteloos zijn. Niet de consument, maar de aanbieders betalen een 'selling fee' over een bestelling. Dit bedrag wordt niet door Instagram als winst aangemerkt. Instagram zegt namelijk dat het bedrag dat hiermee wordt opgehaald geherinvesteerd wordt in de ontwikkeling van programma’s en producten die de checkout kunnen optimaliseren. Hoe hoog de 'selling fee' is, is nog niet bekend. Een andere gedachte achter deze fee is dat bedrijven best een klein bedrag willen betalen om een hogere conversie te halen uit hun Instagram-posts. De beredenering is namelijk: hoe korter de weg naar de checkout, hoe groter de kans op conversie, wat weer een hogere ROI zal betekenen.

Wanneer de Checkout on Instagram-feature op organische post een succes blijkt, zal het een logische stap voor Instagram zijn deze vorm ook als advertentie aan te bieden. Dat gaat Instagram pas echt het grote geld opleveren.  #goudmijn

'Checkout on Instagram' bij Huda Beauty

Afrekenen binnen Instagram?

Binnenkort zal de Checkou-button geplaatst worden op organische posts, Stories en Explore-content van de merken die in het eerder genoemde rijtje staan. Wanneer je op een product-tag klikt, zag je eerder een button met 'Visit website'. Deze wordt vervangen door 'Checkout on Instagram'.

"Aanbieder ontvangt alleen gegevens die nodig zijn voor verzending van pakketjes"

Wanneer de bezoeker de benodigde informatie heeft ingevuld, kan hij kiezen voor een betaalmethode: Paypal of Creditcard. De kosten voor het afrekenen met Paypal worden hoogstwaarschijnlijk gedekt door de selling fee die de aanbieders betalen, aangezien de consument hier niet voor hoeft te betalen. De aanbieder ontvangt alleen gegevens die nodig zijn voor het verzenden van het pakketje, wat kan betekenen dat je als aanbieder minder gegevens verzamelt dan bij een bestelling via de webshop. Wel kan de bezoeker (geheel volgens de GDPR-regels) zelf aangeven of hij of zij commerciële mailings wilt ontvangen.

In een nieuwe 'Orders'-tab binnen de Instagram-app kan de bezoeker de status van de bestelling zien, de bestelling annuleren of retourneren, en contact opnemen met de aanbieder. Wanneer dit een schot in de roos is, zal Instagram koppelingen met e-commerceplatformen zoals Shopify, BigCommerce, ChannelAdvisor en Commercehub mogelijk maken.

Instagram als e-commerceplatform

Met alle nieuwe ontwikkelingen lijken de ambities van Instagram om een e-commerceplatform te worden in vervulling te gaan. De product-tags hebben ervoor gezorgd dat bezoekers meer in contact komen met producten waardoor de koopintentie wordt aangewakkerd. Hoe meer mensen wennen aan het productaanbod op Instagram, hoe sneller mensen Instagram bezoeken met de bedoeling om inspiratie op te doen en een product aan te schaffen.

Naast de product-tags heeft Instagram ook de mogelijkheid ingebouwd om Collections bij te houden van producten die de bezoeker graag zou willen. Deze Pinterest-achtige mogelijkheid is nog een aanduiding dat Instagram een volledige e-commerce-ervaring wil bieden.

"There’s just so much potential in mobile shopping on Instagram."

Ashley Yuki (Instagram Product Executive Shopping)

Geen stand-alone app meer voor shoppen op Instagram?

Met al deze ontwikkelingen is het bijna niet meer nodig om Instagram te verlaten, voor welk doel dan ook. En dat is precies wat de app wil. Vorig jaar september ging er een gerucht rond dat Instagram bezig zou zijn met een stand-alone shopping app. Met de recente ontwikkelingen op het gebied van e-commerce zoals afrekenen binnen de app, lijkt het erop dat het plan voor de stand-alone app, die 'IG-Shopping' zou heten, even in de koelkast gezet zijn. 


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.