Niet Philips, maar KPN grootste online adverteerder

Niet Philips, maar KPN grootste online adverteerder
, ING Groep
@evr

In tegenstelling tot eerdere berichten is niet Philips de grootste adverteerder over de eerste helft van 2006, maar KPN. Eerder vroeg ik mij bij Mediaonderzoek.nl al af waar Philips dit dan aan besteed zou hebben aangezien ik mij geen uitingen van deze omvang kon herinneren. Door een onjuiste aanlevering van de gegevens door één van de deelnemende internetexploitanten bleek echter een veel groter bedrag aan Philips toegekend te zijn dan in werkelijkheid was besteed door het bedrijf, zo liet Nielsen Media Research eerder al weten.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Hmmm, er van uitgaande dat bij zowel KPN als Microsoft de bestedingen voor een deel bestaan uit housebanners (advertenties op hun eigen netwerk) en Google Adwords een totaal is van alle adverteerders samen, vraag ik mij af wat zo'n top-5 lijstje nu nog voor waarde heeft.

    geplaatst op
  • Vanuit de markt (lees: adverteerders) wordt ook zeer sceptisch tegen deze cijfers aangekeken. Ik zie het als een poging voor Nielsen (BCC) om toch enige grip op deze ondoorzichtige markt te krijgen. Tweede doel zal zijn om de eerste (serieuze?) partij te zijn die hiermee bezig is. Zo kunnen ze hun domein uitbreiden naar het internet. Hetgeen logisch is want de convergentie van traditionele media (TV) en internet is dichtbij. Maar of het met deze manier van boekhouden lukt, Marco, ik vraag het me ook af.

    geplaatst op
  • Speaking of the devil: via Mediaweek lees ik zojuist dat Nielsen in de VS een fusion database heeft opgezet. Zo kunnen adverteerders de verdergaande convergentie tussen de twee kanalen goed monitoren.
    De betere inhoudelijke reactie op het onderzoeksdeel laat ik graag aan Peter, maar het komt erop neer dat de twee databases (TV en internet) gematcht worden op basis van kenmerken van de respondenten. Doel van Nielsen is om in de toekomst ook daadwerkelijk streaming te gaan meten (niet door navragen, maar door registratie software bij de respondenten) en om ook het gebruik op andere platforms (vooral Ipod) onder de knie te krijgen. Hier valt ze echter wel weer terug op panels en vragenlijsten.

    geplaatst op
  • Ik sluit me aan bij Marco, het lijstje betreft zo niet de grootste adverteerders, maar is een onvolledig lijstje van advertentienetwerken. Wat zou de reden geweest zijn om bv Google Adwords mee te nemen, want het betreft daar niet 1 adverteerder maar vele honderdduizenden.

    geplaatst op
  • @Gijsbrecht: zal er induiken. dank voor de tip.

    @Welleke: zie de toelichting van Nielsen.

    geplaatst op
  • @Peter
    Bedankt, ik moest overigens even kijken naar de url want knippen en plakken leverde een foutmelding op.

    Dit is wat ze zeggen (voor de luie andere lezers):
    "Als Google uit de database van Nielsen Media Research wordt gehaald ontbreekt er een deel van de bestedingen. Door de bestedingen van Google en gelijksoortige ‘adverteerders’ wel in de database op te nemen wordt inzicht gegeven in de totale bruto mediabestedingen en is ook duidelijk welk gedeelte van de bestedingen via deze vorm van adverteren op internet gaat. Om dit meer te benadrukken in de database zullen we deze bestedingen opnemen als Google Adwords. "

    Op zich mis je natuurlijk reclame bestedingen als je Google zou weglaten. Aan de andere kant is het ook een onduidelijk gegeven. Zou het niet mogelijk zijn deze gegevens met Google te overleggen zodat er daar inzicht in ontstaat? Kans is misschien klein, omdat Google die wellicht vanuit concurrentie overwegingen niet prijs wil geven, maar aan de andere kant doen de andere partijen dat dus blijkbaar wel.

    geplaatst op
  • waarschijnlijk een spatie teveel ergens in de URL. sorry.
    dat overleggen met Google schijnt niet zo'n succesvolle operatie te zijn geweest . . .

    geplaatst op
  • @Marco: Ik snap de beperkingen van de lijst, maar dat DSB en AbnAmro in de top5 staat (zonder eigen netwerk denk ik?) is toch interessant.

    @Peter W: Inderdaad een spatie teveel in de URL. Ik heb het even aangepast.

    geplaatst op
  • dank erik.

    geplaatst op
  • @gijsbregt: mail me even de goede link van het Mediaweek-artikel over Nielsen. de link hierboven werkt niet. ook niet als je de eerste http:// eraf knipt.

    geplaatst op
  • Heb de link aangepast Peter en bij mij werkt het nu wel. Voor de zekerheid het artikel op MediaWeek:

    Nielsen Launches TV/Web Fusion Database

    Katy Bachman and John Consoli

    OCTOBER 09, 2006 -

    In its monthly update letter to clients, Nielsen Media Research Monday reported the launch of its national TV/Internet fusion database, allowing TV advertisers and programmers the ability to study and capitalize on the growing relationship between TV and Internet use. The research firm, owned by Mediaweek parent VNU, also provided a status report on other new media measurement initiatives, including streaming media measurement and iPod use.

    The TV/Internet database combined Nielsen’s national people meter sample of more than 30,000 respondents with Nielsen NetRatings sample of 27,000 in-home participants. Using a research process known as fusion, panelists of both research services are matched based on common demographics such as age, sex, household income, education and region to provide a profile of consumers’ TV and online activities.

    The new database is part of the TV ratings firm’s Anytime Anywhere Media Measurement initiative (A2/M2) introduced earlier this year.

    In addition to the national TV/Internet fusion database, Nielsen, working with Nielsen/NetRatings said it would begin installing a software Internet meter on computers of certain households in order to measure Internet streaming. A field test is scheduled to begin in January and run for six months, followed by sample recruitment later in the year.

    The launch of Nielsen’s iPod panel is on track for the end of this month. To date, Nielsen has recruited 350 of 400 participants. Findings will be available in November.

    Also on Monday, Nielsen Media Research announced it will include college students living outside the home in its National People Meter audience estimates beginning Jan. 29. Viewing will be included for students attending both traditional colleges and also for those attending trade schools, culinary institutes, and other higher education facilities.

    Nielsen's move to include college students living outside the home was previously announced, but the actual date was up in the air until now. It is expected that daytime viewing of broadcast soap operas, as well as sports events, will particularly get a boost in their ratings from the inclusion of this new viewing group.

    geplaatst op
  • Ah, datafusie met kijkcijfers en surfcijfers. Klinkt spannend. Zo van de buitenkant is het moeilijk om daar een oordeel over te geven. Over fusie bestaat overigens veel wijsheid en het proces kent net zoveel voor- als tegenstanders. De truck is dat je vanuit het ene onderzoek vergelijkbare respondenten vindt in het andere onderzoek en op basis daarvan uitspraken doet over iets wat die respondent in werkelijkheid niet gedaan heeft. Dus ingeval van TV en internet probeer je vanuit het kijkgedrag ook het surfgedrag iemand vast te leggen. Het meest elegante is dat je dit soort dingen single-source probeert te achterhalen, maar dat lukt vrijwel nooit. Vandaar de fusie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.