Niet Philips, maar KPN grootste online adverteerder

11 oktober 2006, 03:44

In tegenstelling tot eerdere berichten is niet Philips de grootste adverteerder over de eerste helft van 2006, maar KPN. Eerder vroeg ik mij bij Mediaonderzoek.nl al af waar Philips dit dan aan besteed zou hebben aangezien ik mij geen uitingen van deze omvang kon herinneren. Door een onjuiste aanlevering van de gegevens door één van de deelnemende internetexploitanten bleek echter een veel groter bedrag aan Philips toegekend te zijn dan in werkelijkheid was besteed door het bedrijf, zo liet Nielsen Media Research eerder al weten.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Hmmm, er van uitgaande dat bij zowel KPN als Microsoft de bestedingen voor een deel bestaan uit housebanners (advertenties op hun eigen netwerk) en Google Adwords een totaal is van alle adverteerders samen, vraag ik mij af wat zo’n top-5 lijstje nu nog voor waarde heeft.


    11 oktober 2006 om 03:51
    Gijsbregt

    Vanuit de markt (lees: adverteerders) wordt ook zeer sceptisch tegen deze cijfers aangekeken. Ik zie het als een poging voor Nielsen (BCC) om toch enige grip op deze ondoorzichtige markt te krijgen. Tweede doel zal zijn om de eerste (serieuze?) partij te zijn die hiermee bezig is. Zo kunnen ze hun domein uitbreiden naar het internet. Hetgeen logisch is want de convergentie van traditionele media (TV) en internet is dichtbij. Maar of het met deze manier van boekhouden lukt, Marco, ik vraag het me ook af.


    11 oktober 2006 om 05:14
    Welleke

    Ik sluit me aan bij Marco, het lijstje betreft zo niet de grootste adverteerders, maar is een onvolledig lijstje van advertentienetwerken. Wat zou de reden geweest zijn om bv Google Adwords mee te nemen, want het betreft daar niet 1 adverteerder maar vele honderdduizenden.


    11 oktober 2006 om 06:10
    Martijn van Well

    @Peter

    Bedankt, ik moest overigens even kijken naar de url want knippen en plakken leverde een foutmelding op.

    Dit is wat ze zeggen (voor de luie andere lezers):

    “Als Google uit de database van Nielsen Media Research wordt gehaald ontbreekt er een deel van de bestedingen. Door de bestedingen van Google en gelijksoortige ‘adverteerders’ wel in de database op te nemen wordt inzicht gegeven in de totale bruto mediabestedingen en is ook duidelijk welk gedeelte van de bestedingen via deze vorm van adverteren op internet gaat. Om dit meer te benadrukken in de database zullen we deze bestedingen opnemen als Google Adwords. “

    Op zich mis je natuurlijk reclame bestedingen als je Google zou weglaten. Aan de andere kant is het ook een onduidelijk gegeven. Zou het niet mogelijk zijn deze gegevens met Google te overleggen zodat er daar inzicht in ontstaat? Kans is misschien klein, omdat Google die wellicht vanuit concurrentie overwegingen niet prijs wil geven, maar aan de andere kant doen de andere partijen dat dus blijkbaar wel.


    11 oktober 2006 om 08:52
    loket

    waarschijnlijk een spatie teveel ergens in de URL. sorry.

    dat overleggen met Google schijnt niet zo’n succesvolle operatie te zijn geweest . . .


    11 oktober 2006 om 09:23
    evroekel

    @Marco: Ik snap de beperkingen van de lijst, maar dat DSB en AbnAmro in de top5 staat (zonder eigen netwerk denk ik?) is toch interessant.

    @Peter W: Inderdaad een spatie teveel in de URL. Ik heb het even aangepast.


    11 oktober 2006 om 15:20
    loket

    dank erik.


    11 oktober 2006 om 16:27
    media

    Heb de link aangepast Peter en bij mij werkt het nu wel. Voor de zekerheid het artikel op MediaWeek:

    Nielsen Launches TV/Web Fusion Database

    Katy Bachman and John Consoli

    OCTOBER 09, 2006 –

    In its monthly update letter to clients, Nielsen Media Research Monday reported the launch of its national TV/Internet fusion database, allowing TV advertisers and programmers the ability to study and capitalize on the growing relationship between TV and Internet use. The research firm, owned by Mediaweek parent VNU, also provided a status report on other new media measurement initiatives, including streaming media measurement and iPod use.

    The TV/Internet database combined Nielsen’s national people meter sample of more than 30,000 respondents with Nielsen NetRatings sample of 27,000 in-home participants. Using a research process known as fusion, panelists of both research services are matched based on common demographics such as age, sex, household income, education and region to provide a profile of consumers’ TV and online activities.

    The new database is part of the TV ratings firm’s Anytime Anywhere Media Measurement initiative (A2/M2) introduced earlier this year.

    In addition to the national TV/Internet fusion database, Nielsen, working with Nielsen/NetRatings said it would begin installing a software Internet meter on computers of certain households in order to measure Internet streaming. A field test is scheduled to begin in January and run for six months, followed by sample recruitment later in the year.

    The launch of Nielsen’s iPod panel is on track for the end of this month. To date, Nielsen has recruited 350 of 400 participants. Findings will be available in November.

    Also on Monday, Nielsen Media Research announced it will include college students living outside the home in its National People Meter audience estimates beginning Jan. 29. Viewing will be included for students attending both traditional colleges and also for those attending trade schools, culinary institutes, and other higher education facilities.

    Nielsen’s move to include college students living outside the home was previously announced, but the actual date was up in the air until now. It is expected that daytime viewing of broadcast soap operas, as well as sports events, will particularly get a boost in their ratings from the inclusion of this new viewing group.


    12 oktober 2006 om 05:19
    loket

    Ah, datafusie met kijkcijfers en surfcijfers. Klinkt spannend. Zo van de buitenkant is het moeilijk om daar een oordeel over te geven. Over fusie bestaat overigens veel wijsheid en het proces kent net zoveel voor- als tegenstanders. De truck is dat je vanuit het ene onderzoek vergelijkbare respondenten vindt in het andere onderzoek en op basis daarvan uitspraken doet over iets wat die respondent in werkelijkheid niet gedaan heeft. Dus ingeval van TV en internet probeer je vanuit het kijkgedrag ook het surfgedrag iemand vast te leggen. Het meest elegante is dat je dit soort dingen single-source probeert te achterhalen, maar dat lukt vrijwel nooit. Vandaar de fusie.


    12 oktober 2006 om 06:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!